Díla k maturitě #2

by - středa, června 28, 2017


Je tu pokračování článku s mým výběrem maturitních knih. První článek obsahující prvních pět knih najdete zde. A já jdu pokračovat dál.

Máj / KyticeKarel Jaromír Erben - Kytice z pověstí národních
Poezie
1. vydáni originálu: 1851
166 stran

Tuto sbírku lyricko-epických balad naprosto miluji. Nejsem milovník poezie, ale tohle dílo mi přilnulo k srdci. Mám ráda temné příběhy a balady od Erbena jimi rozhodně jsou. Pravidelné verše a srozumitelný text. Mými nejoblíbenějšími baladami jsou Vodník a Poklad. Hlavní postavou je žena, většinou matka. Hlavní postava se něčím proviní proti přírodním pravidlům, a za své činy pyká nepřiměřeným trestem. Některé příběhy končí dobře, některé špatně.
Mé hodnocení: 4 hvězdičky

Oliver Twist
Charles Dickens - Oliver Twist
Literatura světová, romány
Vydáno 1985
480 stran
anotace

Námětem tohoto díla je autorovo celoživotní téma - tragický osud chudých dětí. Osudy sirotka Olivera mě bavilo sledovat. Tento chlapec je ještě dítě, které se potýká s tolika hrůznými věcmi.
Děj je vcelku složitý, postav je v knize požehnaně, ale na první straně nalezneme výčet těch nejdůležitějších, ke kterému se můžeme vracet, kdybychom byli ztraceni. Líbilo se mi, že je na začátku kapitoly stručně napsáno, co se bude odehrávat. Dílo bylo několikrát zfilmováno.
Mé hodnocení: 5 hvězdiček

Král LávraKarel Havlíček Borovský - Král Lávra
Literatura česká
1. vydání originálu: 1870
36 stran
anotace

Tato satirická skladba vám zabere asi hodinku vašeho drahocenného času. Příběh není nijak složitý, postav je také málo. Tento příběh vychází ze staré irské pověsti a kritizuje a vysmívá se hlouposti, omezenosti a zloby panovníkovi. Děj se odehrává v Irsku, v království krále Lávry.
Já jsem si toto dílo u maturity vylosovala a mluvilo se mi o něm krásně.
Hodnocení: 3 hvězdičky

O myších a lidech
John Steinbeck - O myších a lidech
Literatura světová, novely
Vydáno: 1960
113 stran
anotace

Tato novela patří mezi mé oblíbené knihy z klasické literatury. Jsem opravdu ráda, že jsem se k ní díky povinné četbě k maturitě dostala.
Příběh zachycuje hospodářskou krizi 30. let 20. století v Kalifornii. Hlavními postavami jsou dva muži, nejlepší kamarádi. Příběh se odehrává na farmě. Není nijak složitý, postav je poskrovnu. Tato kniha zobrazuje přátelství na celý život. Má smutný konec, u kterého jsem brečela. Dílo bylo zfilmováno.
Hodnocení: 5 hvězdiček

Stařec a mořeErnest Hemingway - Stařec a moře
Literatura světová, novely
vydáno: 2015
112 stran
anotace

Za tuto krátkou novelu dostal autor Nobelovu cenu za literaturu v roce 1954. Příběh se odehrává v 1. pol. 20. století na chudé rybářské osadě nedaleko Havany. Hlavní postavou je starý chudý rybář. Děj je velice jednoduchý, ale musíte umět číst mezi řádky, abyste tam viděli tu hlavní myšlenku. Kterou je neustálý boj člověka s přírodou. A důležité je se nevzdávat. Smyslem lidského života není zisk a bohatství, ale hluboké uspokojení a vypětí sil k uskutečnění našeho cíle. Samotný příběh není nic moc, ale ta hlavní myšlenka a to, co se za příběhem skrývá, je vážně ocenitelné.
Mé hodnocení: 4 hvězdičky

A to je pro tentokrát vše. Další díla zase příště.
Četl jste někdo nějakou výše zmíněnou knihu? Z čeho jste maturovali vy?

You May Also Like

2 komentářů

  1. Ve své seznamu jsem měla Kytici a Stařec a moře. Kromě toho jsem četla i Olivera Twista. :) Kytice byla takový ústupek, protože jsem zjistila, že Havrana rozeberu, ale ty ostatní básně k tomu už ne, tak jsem zvolila menší zlo. Je ale pravda, že čím jsem starší, tím mě Kytice víc baví. :) Hemingwaye mám hodně ráda a Starce jsem poprvé četla v originále - a hodně se mi líbil. Dickens mě poprvé, když jsem ho četla, nezaujal, ale později jsem ho už zvládla ocenit - a snad se brzy dostanu i k jeho dalším dílům. :)
    https://jaderna-knihomolka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mě Kytice baví postupem mého věku čím dál tím víc. A filmové zpracování se mi také líbilo :)

      Vymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)