Recenze: Mauglí

by - pátek, července 28, 2017



Anotace

Výsledek obrázku pro rudyard kipling
Mauglí je hlavní hrdina většiny povídek z dvoudílné Knihy džunglí anglického spisovatele Rudyards Kiplinga. První díl vyšel v roce 1894 jako Kniha džunglí a o rok později následoval druhý díl Druhá kniha džunglí. Příběhy Mauglího jsou však někdy vydávány zvlášť s titulem nesoucím jméno svého hlavního hrdiny. Poprvé vyšly v roce 1933 pod názvem All the Mowgli Stories společně s povídkou Na okraji džungle. Toto vydání vydalo nakladatelství Fortuna Libri v roce 2017

Autor

Anglický básník, romanopisec, povídkář a novinář Joseph Rudyard Kipling se narodil roku 1865 v indické Bombaji, do umělecky orientované rodiny. V šesti letech poslali rodiče chlapce spolu s jeho sestrou do Anglie k příbuzným, aby tam získali na levných soukromých školách výchovu a vzdělání. Kiplingova tvorba si získala poctu a uznání. Stal se prvním anglickým spisovatelem, který získal Nobelovu cenu za literaturu (1907). Vrcholnými Kiplingovými díly jsou alegorické prózy pro děti, které jsou přitom přitažlivé i pro dospělé. Největší popularitě se dodnes těší dvoudílný soubor povídek První Kniha džunglí a Druhá kniha džunglí. Nejzdařilejším Kiplingovým románem je Kim.


Ukázka

"Hned ti povím proč," odvětil starý vlk. "Když se kůže toho žlutého lupiče objevila na skále, jsem se vydal k vesnici. Držel jsem se ve svých vlastních stopách, jenom chvílemi jsem odběhl stranou a vyválel se po zemi, abych zmátl pronásledovatele. Když jsem cestu zamotal tak, že jsem ji pak sám sotva poznal, zašustil mi nad hlavou křídly netopýr Mang, zavěsil se na strom přímo nade mnou a pískl: ,Vesnice lidské smečky, odkud vyhnali lidské mládě, se rojí jako hnízdo sršňů´"


LEGENDÁRNÍ ROMÁN O MALÉM CHLAPCI, KTERÉHO VYCHOVALI VLCI.


Na tuto knihu jsem narazila v Levných knihách a zalíbila se mi obálka. Musela jsem si ji koupit, do sbírky od Fortuny Libri. Nemusela jsem si ani číst anotaci, tento příběh zná snad každý. Jako malá jsem koukala na Knihu džunglí (nevím jestli to byl film nebo seriál), kreslený a moc se mi to líbilo.

Kniha obsahuje černobílé ilustrace, které se mi moc líbí. Minimálně jedna je vždy u každé kapitoly. Příběhy o člověčím mláděti, Mauglím, jsou plné dobrodružství a zábavy.

Mauglí se do džungle zatoulal už jako malé dítko, které sotva chodilo. Mocný tygr Šer Chán ho chtěl sníst, ale matka vlčice se ho ujala a vychovala ho spolu s dalšími čtyřmi vlčími mláďaty. Mauglí


se učil u Balúa zákony džungle; učil se mluvit stejně jako zvířata žijící v džungli; učil se hesla všech zvířat, která mu nejednou zachránila život. Neuměl ale lovit, a tak jen naháněl zvířata vlkům. Byl to kluk neposedný, zvídavý, hravý, veselý, naivní a trošku egocentrický. Ostatní vlci ze smečky neměli lidské mládě rádi, ale Mauglímu to vůbec nevadilo. Nebál se ničeho, ani tygra (kterého nakonec zabil), ani opic (kterým utekl díky hadovi Ká) a dokonce ani Rudého květu, což byl oheň. Ale jak už to bývá, člověka to táhne k člověku, a tak i Mauglí odešel k lidem. Ale na svou vlčí smečku a hlavně na své bratry nikdy nezapomene.





Čtivý jednoduchý příběh na jeden večer o dobrodružstvích lidského mláděte a smečky vlků.


Mé hodnocení:



Název: Mauglí
Autor: Rudyard Kipling
Žánr: Dobrodružné, Pro děti a mládež
Vydáno: 2017 (originál 1895)
Nakladatelství: Fortuna Libri (ČR)
Počet stran: 191
Vazba knihy: vázaná
ISBN: 978-80-7546-086-8

You May Also Like

0 komentářů

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)