Holly Black | The Cruel Prince

by - neděle, prosince 02, 2018


„There´s always something to lose. “


Na knihu Krutý princ jsem viděla mnoho rozporuplných názorů. V podstatě jsou dva tábory: na jedné straně jsou ti, kterým přišla kniha napsaná pro lidi ze Zmijozelu a na druhém ostrově jsou lidi, kterým se kniha i přesto líbila. Moje drahá Maky z endlessbibliophile patří k prvnímu táboru. Jelikož mám na většinu knih stejný názor jako ona, do čtení jsem se pouštěla s tím, že se mi kniha asi nebude líbit.

Po přečtení prvních stran jsem však zjistila, že to bude nejspíš obráceně a že na tuto knihu budeme mít rozdílné názory. Nicméně musím s Maky souhlasit s tím, že je příběh jako šitý pro Zmijozeláky. Což já vůbec nejsem (proud Ravenclaw). Ale! Příběh oceňuji pro jeho originalitu.

„I am done with being weak. I am done with being good. I think I am going to be something else. “
Ocitáme se v Elfhame, Zemi víl pod kopcem. Mé první setkání s vílím světem a musím přiznat, že jsem byla hodně překvapená. Považovala jsem víly za křehká stvoření, která by se rozdala pro štěstí ostatních. Opak byl pravdou. Víly v této knize byly chamtivé, sobecké a kruté. Zářným příkladem byl princ Cardan, který doslova šikanoval lidské dívky během vyučovací hodiny a učitel tomu ještě přihlížel. Nad tím jsem kroutila hlavou a nechápala.




Pojďme se tedy podívat na postavy, když jsem se o nich zmínila. Hlavními postavami jsou dvojčata Jude a Taryn, která jsou naprosto odlišná. Jsou smrtelnice, které žijí ve vílí říši. Přestože byly do světa víl uneseny, líbí se jim a nechtějí zpátky do lidského světa. Taryn se touží zamilovat, Jude se chce stát rytířkou. Taryn je ukázněná, slušná, milá a usměvavá. Jude je tvrdohlavá, bojovná, výřečná a soběstačná. Ze začátku knihy jsem si oblíbila Taryn, ale Jude se mi začínala líbit čím dál tím víc, až to dospělo do bodu, kdy se stala mou oblíbenou dívčí postavou.

„No matter how careful I am, eventually I´ll make another misstep. I am weak. I am fragile. I am mortal.”

Na celém příběhu se mi líbí jeho autentičnost. Samozřejmě pomineme-li, že je to fantasy svět, který je zcela vymyšlený. Zamlouvalo se mi, že svět nebyl ničím přikrášlen, aby v něm chtěl žít každý. Postavy a jejich činy nebyly vykonány s vůlí boží, ale byly někdy sobecké, podlé a kruté. Hlavní postava, Jude, nebyla dokonalá ve všem, co udělala. Právě naopak. Mohli jsme být svědky jejího ponížení a opakovaného selhání. Jude se však nevzdala, pokaždé se znovu postavila na nohy, zatnula zuby a bojovala dál. Nemohla se spolehnout na nikoho blízkého, byla na vše sama a nakonec… to zjistíte sami.

„Love is a noble cause. How can anything done in the service of a noble cause be wrong? “

https://cz.pinterest.com/pin/258957047309577604/
Další věcí, která se mi na příběhu líbila, bylo minimální množství milostné zápletky. Kniha se řadí do Young Adult, tudíž láska nemohla chybět, ale bylo jí tam přiměřené množství. Nicméně nebyla to láska kýčovitá, ale… živelná, dalo by se říct. Tak trochu zvrácená, ale k příběhu se ideálně hodila.

Celkově vztahy mezi postavami jsou důležitým tématem příběhu. Postupně se vyvíjejí a mění. Největší změnou je asi… chtěla jsem napsat vztah mezi Jude a Taryn, ale ono je těch velkých proměn ve vztazích opravdu hodně, ale to by byly spoilery a ty přeci nikdo nemá rád.

„A spy. A sneak. A liar and a thief. Of course that´s what he thinks of me, of mortals. Of course that´s what he thinks I am good for. “

Nemůžu říct, že by to byla nejlepší kniha, kterou jsem tento rok přečetla. Ale rozhodně se řadí mezi nejlepší desítku, i když jsem nedala plné hodnocení. Pět hvězdiček si šetřím na další díl.

„You´re like a story that hasn´t happened yet. I want to see what you will do. I want to be part of the unfolding of the tale. “
Holly Black je jednou z nejúspěšnějších amerických autorek příběhů pro děti a mládež. Její knihy si svým smyslem pro fantazii a tajemno získaly nejen uznání kritiky, ale především oblibu u čtenářů v mnoha zemích celého světa. V češtině vyšla například populární pětidílná série Kronika rodu Spiderwicků a ilustrovaný průvodce Arthur Spiderwick: Klíč k určování kouzelných tvorů ve světě kolem nás, na nichž spolupracovala se spisovatelem a výtvarníkem Tonym DiTerlizzim, nebo román Daň peklu. Momentálně žije spisovatelka s manželem a synem v Amherstu ve státě Massachusetts.

„Nice things don´t happen in storybooks. Or when they do happen, something bad happens next. Because otherwise the story would be boring, and no one would read it. “


Autorka:                              Holly Black
Série:                                   Krutý princ
Díl:                                       1.
Žánr:                                    Fantasy, Young Adult
Vydáno:                              2018, CooBoo
Počet stran:                       420 stran
Hodnocení:                       4 hvězdičky
Čteno:                                 20. 10. - 02. 11. 2018


„It turns out that having kissed someone, the possibility of kissing hangs over everything, no matter how terrible an idea it was the first time.“
Za knihu děkuji Albatros Media. Můžete pořídit zde.

You May Also Like

6 komentářů

  1. Už žádný další první díl. Mé předsevzetí na rok 2018 bylo, že dočtu nějaké rozečtené série... No hádej, místo toho jsem jich asi deset dalších rozečetla. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to úplně stejně! Chtěla jsem si toto předsevzetí dát na příští rok, ale už teď vím, že ho nesplním :D

      Vymazat
  2. Od autorky jsem par knih uz cetla, takze si dokazu predstavit, jake to bude... Tak snad nekdy najdu cas :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem byla rozhodně nemile zklamaná a tak nějak tuto knihu nominuji na svoji nejhorší knihu roku 2018. Strašně mě zklamala hlavní hrdinka, svět, který se tak strašně inspiruje světem knihy Iron Fey ... Pro mě nuda, nuda, nuda. Ale konečný cliffhanger byla skvělý, to je pravda!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)