Recenze: Hostina pro vrány

by - čtvrtek, června 22, 2017

Anotace

Po staletích krutých zápasů a osudových zrad se sedm mocností vládnoucích jedné říši navzájem zdecimovalo natolik, že jim nezbývá než nyní žít v tísnivém příměří. Nebo to tak alespoň vypadá... Pár jedinců si stále ještě dělá nárok na kdysi zoufale žádaný "Železný trůn", ale jsou příliš slabí nebo vzdálení, než aby se jim to mohlo podařit. Válka, která zuřila tak dlouho, strávila sama sebe... Avšak jako v dohře jakéhokoli vrcholného zápasu netrvá dlouho, a začnou shromažďovat zrádci, psanci, odpadlíci a mrchožrouti, hašteřící se nad kostmi mrtvých a nad kořistí přeživších. S tím, jak se lidské vrány slétají ke své hostině z popele, se v Sedmi královstvích rodí nové intriky a vznikají nebezpečné aliance, zatímco ze zlověstného soumraku minulých zápasů a chaosu se vynořují překvapivé postavy. Je to čas, kdy se moudří a ctižádostiví, ale i zrádní a silní snaží pomocí svých schopností, moci a magie přežít kruté a strašlivé časy, jež nastaly. Je to čas, kdy se lidé prostí i urození, bojovníci i čarodějové, úkladní vrazi i mudrcové dávají dohromady a snaží se bojovat o své místo na zemi a své životy. Protože na hostině pro vrány je mnoho hostí - ale jen pár jich nakonec přežije.
zdroj anotace databazeknih.cz

Autor

Výsledek obrázku pro george r r martinGeorge R. R. Martin (*20. září 1948 v Bayonne, New Jersey), americký spisovatel nepřekonatelné vize, síly a imaginace, vytvořil stěžejní literární dílo. Ve čtvrtém díle své úžasně čtivé ságy opět potvrzuje kvality mistra vypravěče, čímž nasazuje laťku kvality, podle které budou v následujících letech hodnocena všechna díla žánru fantasy.
zdroj obálka knihy Hostina pro vrány

Ukázka

Z každé strany od místa, kde seděl, hořely voskovice, silné a vysoké jako mužská paže, zasazené v ozdobných železných svícnech. Lodr Rodrik nebyl ani tlustý, ani hubený; ani vysoký, ani malý; ani ošklivý, ani hezký. Vlasy měl hnědé, stejně jako oči, třebaže krátký, úhledně zastřižený vous již zešedivěl. Celkově to byl obyčejný muž, odlišující se pouze svou láskou k psanému slovu, kterou tolik železných mužů považovalo za zženštilou a zvrácenou.

Ještě jsem to tu asi nezmiňovala, ale vůbec se mi nelíbí obálky na českém překladu. Žena na obálce čtvrtého dílu má být asi Cersei. Tato obálka je ze všech pěti dílu asi nejvíce koukatelná, ale i tak se mi nelíbí. Přemýšlím, že je budu mít v knihovničce bez přebalu. Nevím, proč nenechali obálku originální, vždyť není špatná.
14791718626829A Feast For Crows (A Song of Ice and Fire, #4)O Festim dos Corvos (As Crônicas de Gelo e Fogo, #4)

Kniha jako vždy obsahuje mapky - Jihu, Severu a Železných ostrovů. Mnohokrát jsem na ně otáčela, ale někdy jsem zmiňované místo nemohla najít. Už od základní školy nemám mapy ráda a nedokážu se v nich orientovat. Ale pomalu se to učím a Martin mi s tím pomáhá.

Kniha Hostina pro vrány a Tanec s draky se odehrává ve stejném čase, ale Martin se rozhodl kapitoly rozdělit podle postav a lokací příběhu. Čehož si nesmírně cením, jelikož by kniha jinak měla něco okolo 2000 stran. Bohužel toto rozhodnutí napsal autor až na poslední stránku knihy, takže jsem byla v průběhu čtení celá nesvá, co se stalo se zbytkem postav.

Martinovo sdělení začíná takto: "Hej, počkat!" říkají možná někteří z vás právě teď. "Počkat, počkat!" Kde je Danny a draci? Kde je Tyrion? Sotva jsme zahlédli Jona Sněha. Tohle přece nemůže být všechno..."

Tím naprosto vystihl mé myšlenky po dočtení knihy.

Tato kniha popisuje především dění v Králově přístavišti a v jeho blízkosti. Děj je vyprávěn z pohledu třinácti postav: Prolog: Pate - učedník Citadely ve Starém městě; Cersei Lannister; Sansa Stark (později Alayne); Sansa Stark (nebo také Kočka z kanálů); ser Jaime Lannister; Brienne z Tarthu; Samwell Tarly; Prorok, později Utopený muž - Aeron Greyjoy; Dcera Krakatice - Aša Greyjoy; Železný kapitán, později Plenitel - Victarion Greyjoy; kapitál stráží - Areo Hotah; Poskvrněný rytíř - Arys Oakheart; Královnotvůrce, později Princezna ve věži - Arianne Martell.

Musím se přiznat, že většinu těchto postav nemám ráda a jejich kapitoly mě nebavily. Cersei Lannister nenávidím ze všech nejvíce, ale kapitoly z jejího pohledu mě vážně baví, protože je to jasná záporačka a mě baví ji nenávidět. Ale Greyjové? Proč tolik? Opravdu mě to jejich přetahování se o trůn nebavilo a nezajímalo. A dění na Dorne mě taky moc nebralo. Na databaziknih je tento díl hodnocen nejméně procenty z celé série a já musím souhlasit, i když jsem ještě nečetla Tanec s draky, ale tam zase budou mé oblíbené postavy.

Ale nechci, aby to vypadalo, že se mi kniha nelíbila. Vždyť je to dílo od George R. R. Martina. Samozřejmě že se mi to líbilo. Miluji styl jeho psaní. A i když mě někdy rozčilují rozsáhlé popisy postav a celého okolí, jsem nakonec ráda za to, jak to je. Alespoň si můžu podrobně všechno představit a být blíže postavám.

Jestli jste tuto sérii ještě nečetli a jste fanoušky fantasy žánru, rozhodně po ní musíte sáhnout!! A třeba si i u čtení zacvičit, protože kniha je pěkně těžká.

Moje hodnocení:

Název: Hostina pro vrány