Recenze: Sníh nebo popel | Led nebo oheň

by - středa, června 20, 2018



Mírné jaro, krušná zima? Kdepak, v tomto světě platí jiná pravidla! Jaro před šestnácti lety dobylo Zimní království. Jedinou nadějí zničené země je osm přeživších a Meira je jednou z nich. Celý život prožila jako uprchlík, nepoznala své rodiče a vychovali ji jako válečnici. Avšak i jako nelítostná bojovnice se zamilovala. Nešťastně. Ani zlomené srdce ji ale nezastaví – udělá cokoliv, aby její království získalo svobodu. Dokáže Meira zachránit svět, který sama nikdy nepoznala? 

"I ta nejsilnější sněhová bouře začíná jedinou vločkou."


Autorka vymyslela nový a originální svět. Království čtyř ročních období a střídavá království. Velkým plusem je mapka na začátku knihy, ke které jsem se několikrát vracela a která mi usnadnila orientaci v ději. 

Hlavní postavy vystupující v příběhu pocházejí ze Zimy, z království, které bylo zpustošeno. Malá přeživší skupinka se udržuje na životě zuby nehty. Spřádají plány na znovu-získání svého království. Schází jim zima a sníh. Meira je osiřela vojačka ve výcviku. Ke svému mentorovi Williamovi chová úctu a respekt, ale nebojí se mu říct nehezkou pravdu do očí. Je velmi tvrdohlavá a neústupná. Nečekejte žádnou naivní a uplakanou dívku, ale pravou válečnici, která se nebojí položit život za své království. Jejím jediným vrstevníkem je princ Mather, který je přeživším královské rodiny. I přes jejich společenské postavení jsou do sebe zamilovaní, ale oba vědí, že spolu nemohou být. Bohužel se tu objevuje další princ, Theron, kterému byla Meira zaslíbena, a tak vzniká klišoidní milostný trojúhelník. Na druhu stranu musím říct, že se s ním autorka vypořádala velmi dobře. 

"Věřit v něco většího nám někdy pomáhá být víc sami sebou."


Kniha je psána velmi poutavým a čtivým stylem. Kdybych měla tu možnost, určitě bych ji přečetla jedním dechem. I když byla zápletka předvídatelná, já jsem ji předem neodhalila. Nicméně nemůžu říct, že by mě zvrat překvapil. Celý pohled se obrátil o 180 stupňů a příběh nabral obrátky. Líbilo se mi, kam vše směřovalo a byla jsem spokojená. Sníh nebo popel není tou nejlepší knihou, kterou jsem četla, ale na to, že tento příběh autorka napsala asi ve 12 letech je to dobré. 


Sníh nebo popel (Sníh nebo popel, #1)Autor:                 Sara Raasch
Orig. název:     Snow Like Ashes
Série:                 Sníh nebo popel
Díl:                     1. 
Vydání:            2017, CooBoo
Strany:             293 stran

Žánr:                 Fantasy, Young Adult
Čteno:               16. - 20. května 2018
Hodnocení:    3 hvězdičky



Zimní království bylo osvobozeno, ale krušné chvilky ještě nekončí. Aby Meira ochránila svůj lid, dovolí Cordellu kopat v zimních dolech. Tam ale najdou něco mocného a nebezpečného – magickou propast. Theron chce využít tento nález k poražení zla, ale Meira se bojí, co s sebou taková síla může přinést. Když se na zemi posledně objevilo tolik magie, povstal velký Rozklad. Proto nechce nechat nic náhodě a klidně se postaví i Theronovi. Ale nevystaví i tak své lidi nebezpečí? Boje o moc sílí. Theron touží po magii, Mather bojuje za svobodu a Meira se začíná ptát sama sebe, jestli bojuje jen za Zimu, nebo za celý svět.

“If stubborness were all that was needed to be a good queen, I'd rule the world.”

S prvním dílem jsem byla spokojená a opravdu se mi líbil, ale tohle?! Autorka všechno zkazila a převrátila. Z příběhu vymazala veškerou akci. Vše se odehrává v jedné rovině, je to strašně monotónní. Hlavní postavy mají před sebou těžký úkol, ale podaří se jim ho splnit strašně jednoduše. Vše se najednou daří v jejich prospěch, ale oni stejně nejsou spokojeni. Z Mathera se stala litující se hromádka neštěstí, která neví, co se životem. Meira je schizofrenička a sama neví, co by chtěla. Chce být královna, nebo bojovnice? Chce Mathera, nebo Therona? Theron je asi to jediné pozitivní na celém příběhu. Je tu sice trochu za "padoucha", ale má dobré úmysly a já ho prostě nemůžu nesnášet. On je to, co mě udržovalo při čtení. 

“The most powerful magic of all is choice.”



Věděla jsem, že druhé díly jsou špatné. Ale nevěděla jsem, že až tolik. V tomto příběhu bylo všechno špatně. Ze všeho nejhorší byl snad konec. Trochu mi připomněl klišoidní (je to vůbec slovo?) zakončení Čtenářky. Dva mladí lidé si na konci příběhu uvědomí, že se strašně milují a nezajímá je nic kolem. Ani to, že se vyplnily jejich nejhorší noční můry. 
I když jsem byla z této knihy opravdu zklamaná, závěrečný díl si přečtu. Za prvé má nádhernou obálku a za druhé potřebuji vědět, jak to vše dopadne. Doufám, že horší to už být nemůže. 
...možná je to moc...



Led nebo oheň (Sníh nebo popel, #2)Autorka:            Sara Raasch
Orig. název:     Ice Like Fire
Série:                  Sníh nebo popel
Díl:                      2.
Vydání:            duben 2018, CooBoo
Strany:             319 stran
Žánr:                 Fantasy, Young Adult
Čteno:               31. května - 05. června 2018
Hodnocení:    2 hvězdičky




Četli jste tuto sérii? 
Jak se vám líbila?

You May Also Like

6 komentářů

  1. Druhý díl byl pro mě naprosté zklamání. Jedničku jsem hodnotila také třemi hvězdami, ale ta dvojka byla tak nudná, nelogická, neměla pro mě zátah, stejně tak hrdinové byli nedotažení, nerozhodní a zvláštní. Čekala jsem více, tak uvidím, jak se mi bude líbit poslední díl, ale zatím tomu moc nedávám :/

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím s tebou ve všech bodech a myslím, že by z toho byl dobrý animák :D nevím jestli se pouštět do dalsich dílů, čtivé to je, ale nevim, jestli to za to stojí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Animák? To mě nenapadlo, ale zní to zajímavě :D Já se určitě do dalších dílů pustím, protože mě zajímá, kam to autorka dotáhne :)

      Vymazat
  3. Ještě jsem ani nečetla první díl, takže jsem trochu pozadu :) Ale chystám se na něj :)Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)