Recenze: Z kouře a kamene

by - pátek, června 01, 2018

Morigan – nádherné, ale kruté město. Obyčejní smrtelníci zde žijí po boku nadpřirozených bytostí Šerosvěta a pod přísným dohledem čtyř vládců města. Když se jeden z nich objeví na prahu domu Carys Obelové a zemře jí v náručí, dívka netuší, že tenhle okamžik jí zásadně změní život. Může se totiž stát jeho nástupkyní – nositelkou titulu paní kouře a kamene. Aby titul získala, musí však podstoupit těžkou zkoušku od ostatních pánů města. Obstojí? Dokáže poznat spojence a odhalit nepřátele? Najde sílu a odvahu bojovat s nástrahami, ale i sama se sebou?
Zdroj anotace Goodreads.com
Titul Z kouře a kamene vyhrál literární soutěž Hvězda inkoustu v roce 2017. Kniha vyšla u nakladatelství Fragment s nádhernou obálkou s přebalem. Grafické zpracování je absolutně na jedničku. Kniha je rozdělena do dvou částí - Část první: Zlomená koruna; Část druhá: Vládce Severu. Kniha obsahuje Prolog, 12 kapitol, Epilog a poděkování. Příběh je psán er formou, pohledy kapitol se střídají u 3 postav.

Hlavní postavou je Carys Obelová. Lidská dívka, které se ve 12 letech ztratil otec. Její matka věří, že je opustil, ale Carys si je jistá, že ho unesli nadpřirozené bytosti. Většina lidí ji považuje za blázna, ale Carys je odhodlaná mladá holka, která to má v hlavě v pořádku. Je důvěřivá, přátelská a cílevědomá. Ničeho se nezalekne a chce pro všechny jen to nejlepší.
Mary je liščí démon, nadpřirozená bytost páté magické kategorie. Je poskokem Adriany, což je královna okamžitého uspokojení. Ráda by se ze zajetí dostala, ale jde to těžce. Je přítelkyní Ninette, dcery vládce Severu.
Roan, bratr Ninette a syn vládce Severu. S otcem se nepohodl a odešel bydlet sám. Nechce mít s Šerosvětem nic společného. Ze začátku příběhu je arogantní a povrchní, ale setkání s Carys ho dočista změní. K lepšímu.

Začátek příběhu nás přenese do Šerosvěta, města Morigan. Nadpřirozené bytosti tu žijí spolu s obyčejnými lidmi, ale skrývají se před nimi pod závojem. Hlavní postava Carys stále postrádá svého otce, který před několika lety zmizel. Její matka tvrdí, že je prostě opustil, ale tomu Carys nevěří. Se svým otcem měla perfektní vztah, neopustil by ji. Něco se mu stalo. A mladá dívka podezřívá nadpřirozené bytosti, které jí otec ukazoval. Jenže ostatní ji považují za blázna, a tak musí brát léky. O svém tušení už s nikým nemluví, ale stále věří.

Jednoho večera se u prahu jejího domu objeví muž na pokraji zhroucení. Aniž by to Carys věděla, předává jí své nástupnictví. Ten záhadný muž byl vládce Severu, strážce a ochránce paměti města, pán kouře a kamene. Tímto činem se roztáčí kolotoč dění.

Z počátku příběhu mi nebyl úplně jasný nový svět, který autorka vymyslela. Nějaké náznaky tu byly, ae já se pořád neorientovala. Až na cca 80. straně se dozvídáme minulost tohoto světa a autorka nás nechá plně nahlédnout pod roušku tajemství. Svět je to moderní, setkáme se tu dokonce i s mobilními telefony, což se běžně ve fantasy literatuře nestává. Příběh se tímto stává trochu opravdovější.

Hlavní hrdinka proniká do neznámého světa, učí se jeho historii a připravuje se na titul vládkyně Severu. Naštěstí v tom není sama, pomáhá jí syn předešlého vládce, Roan. Ze začátku je jejich vztah ostražitý, nevraživý a neosobní, ale pomalu si k sobě najdou cestu. S Carys jsem se nijak neztotožnila, ale ani mi nelezla krkem. Je to sympatická dívka, která si něco umane a jde si za tím stůj co stůj.

Autorčin styl psaní je velmi chytlavý, určitě se při čtení nebudete nudit. Nutí vás číst dál a dál. Hlavním postavám budete fandit, padouchy budete proklínat. Jak už to u Fragmentu bývá zvykem, narazíte v knize na překlepy, ale snažte si jich nevšímat. Dokáží naštvat, ale příběh nezkazí. Závěr knihy byl předvídatelný, ale nakonec vlastně ne tak úplně. Pochopíte, až si knihu přečtete. Nicméně kniha je psaná tak, aby mohla být stand-alone (stát sama o sobě, bez pokračování), ale i tak, aby se na ni v nějakém tom pokračování mohlo navázat. Já osobně bych byla pro druhou variantu, protože mě tento příběh nesmírně bavil a ráda bych věděla, co se s postavami a celkově s příběhem bude dít dál :)

• Nový svět
  • sympatické postavy, které se v průběhu příběhu vyvíjí
  • LGBT (trošku)
  • minimální romantická linka
  • autorčin styl psaní
  • grafická stránka
  • překlepy
  • chybí pokračování
O Alžbětě Bílkové toho na internetu moc nenajdete. Vlastně kromě toho, že je autorkou knihy Z kouře a kamene, tam není nic. Já jsem měla tu čest se s autorkou potkat na Světě knihy, kde jsme si udělaly fotku a ona mi podepsala knihu. Byla jsem na její besedě o tom, jak jí vydali tuto knihu. Je to nesmírně sympatická mladá dáma. Je usměvavá, plachá a skromná. Prozradila mi, že by ráda vydala pokračování a že doufá, že jí ho vydají. A já doufám spolu s ní :)

Vydání:            1. května 2018, Fragment
Strany:             320tran
Žánr:                 Fantasy, Young Adult