Díla k maturitě #1

by - středa, května 10, 2017




Jelikož se učím na maturitu a jedna zkouška je spjata s četbou, rozhodla jsem se s vámi podělit o díla, která jsem si vybrala k ústní zkoušce z českého jazyka. Ti, kteří už maturovali mohou zavzpomínat a ty, které to ještě čeká můžou získat nějakou inspiraci co si vybrat a co ne.
Tady se můžete podívat na celý kánon obsahující asi 84 děl, ze kterých jsme mohli vybírat.

Romeo a JulieWilliam Shakespeare - Romeo a Julie
literatura světová, drama, tragédie
1. vydání originálu roku 1596
160 stran
anotace


Knihu jsem četla jako povinnou četbu na základní škole a viděla jsem i divadelní zpracování, které se mi velmi líbilo. A tak jsem si toto dílo vybrala. Všem milovníkům romantiky a poezie bych knihu doporučila. Mé hodnocení: 4 hvězdičky


Lakomec
Moliére - Lakomec
literatura světová, drama, satirická komedie
88 stran


Tato velmi krátká divadelní hra je čtení tak zhruba na hodinku až dvě. Je čtivá, svižná a zábavná. Nenechte se odradit větším množstvím postav, vyznáte se v tom s přehledem. Hlavní myšlenkou tohoto díla byl výsměch v lidskou chamtivost.
Mé hodnocení: 5 hvězdiček



Robinson Crusoe
Daniel Defoe - Robinson Crusoe
literatura světová, dobrodružný román
1. vydání originálu 1719
520 stran
anotace



Jestli se rozhodnete číst toto dílo, musíte si přečíst originál, ne převyprávění od Plevy. To je totiž zkrácené a není v něm vše, co je v originále. Tento román je velice popisný a zdlouhavý pro čtenáře. Začátek mě moc nebavil, zajímavé to začalo být až na ostrově, kde se o všechno musel Robinson starat sám. Nevěřím, že bych dokázala něco z toho, co dokázal on. Tuto postavu velmi obdivuji a určitě je zajímavé si tento příběh přečíst.
Mé hodnocení: 4 hvězdičky



Chrám Matky Boží v PařížiVictor Hugo - Chrám Matky boží v Paříži
literatura světová, historický román
1. vydání originálu 1831
488 stran

Do tohoto příběhu jsem se zamilovala už jako malá, když jsem viděla animované zpracování. Samozřejmě jsem v tom věku nevěděla, že existuje i knížka. To jsem se dozvěděla až na hodině literatury, kdy jsem dostala chuť si příběh přečíst. Neváhala jsem a hned si zakoupila knihu v bazaru a pustila se do čtení. Kniha má 488 stran, ale samotný příběh by se dal shrnout asi tak na necelých 200. Hugo si oblíbil velké množství popisnosti a popisoval snad úplně všechno. Nikdy nezapomenu na příšerných 60 stran Paříže z ptačí perspektivy. Oblíbence dějepisu by to možná zaujalo a bavilo, ale mě tedy ne. Jsem svědomitý čtenář a nemohla bych přeskočit jedinou stránku, ale tyhle popisné pasáže byly pro děj úplně zbytečné. Nicméně příběh sám o sobě je úžasný. Neopětovaná láska, samé kontrasty, hrdinové na okraji společnosti a tragický konec.
Mé hodnocení: 2 hvězdičky (jako vážně? Teď bych dala asi 3 nebo 4, ale v době, kdy jsem knihu dočetla, jsem musela mít jiný názor)


Evžen Oněgin
Alexandr Sergejevič Puškin
literatura světová, romány, poezie
247 stran

Veršovaný román o Evženovi, který je tzv. zbytečný člověk. Při otevření knížky mě celkem překvapilo, že vidím verše. Poezii moc nemusím, protože neumím číst mezi řádky a nevidím tam nic jiného, než co je tam psáno. Ale tohle dílo se mi líbilo, pravidelné verše a smysluplnost obsahovalo. Není to čtení na moc dlouho, navíc se to čte velice jednoduše.
Mé hodnocení: 3 hvězdičky

První díl tohoto článku je u konce. Nechci vás tímhle zatěžovat dlouho, tak jsem se rozhodla články rozdělit po pěti knihách.

Četl jste někdo některou z výše zmíněných knih?

You May Also Like

6 komentářů

  1. Jé před maturitou jsem také četla klasické knihy jako o závod :) Ale z tvého výběru jen Robinsona Crusoe :) Nějak se mi podařilo vybrat si 20knih tak, abych se vyhla poezii, Shakespearovy a historickým knihám :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je divné, my musíme mít minimálně 2 poezie. Ale Shakespear mi nevadil :)

      Vymazat
  2. Povinná četba šla vždycky mimo mě. Ale k maturitě jsem četla všechny knihy krom jedné, což bylo ve finále úplně jedno, protože ja si zrovna tu jednu knihu, vytáhla! A byla to kniha : Bylo nás pět, kterou opravdu nemám ráda :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? To jsi měla takovou smůlu? To snad ne. Já knihu četla a mně se líbila :)

      Vymazat
  3. Robinsonem jsme rposli asi vsichni... a Shakespeara mam rada, jeho divadelni hry me bavi :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi ano, ale někdo četl jen převyprávění od Plevy. Já také :)

      Vymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)