Recenze: Tulák po hvězdách

by - pátek, ledna 26, 2018

Tato recenze byla sepsaná v září 2017


Tulák po hvězdách vyšel poprvé v roce 1915. Jack London byl inspirován skutečným příběhem nevinně odsouzeného Ed Morrella, který si vytrpěl pět let samovazby. Londonovi se podařilo prosadit obnovu procesu a Morrell byl v lednu 1914 z věznice v San Quentinu propuštěn. Na základě jeho vyprávění autor vytvořil skutečnou báseň o svobodě a utrpení bezmocného jedince. V románu pak ostře obžaloval americkou justici a odhalil barbarsky surové metody vězeňských správců...
zdroj anotace Databazeknih.cz

Výsledek obrázku pro jack londonJack London, americký spisovatel, narozen jako John Griffith Chaney. V civilním životě byl lovec tuleňů, zlatokop, kotelník v elektrárně a člen pobřežní rybářské hlídky. Již v dětství si však zamiloval dobrodružnou literaturu, kterou posléze začal i sám psát. Jeho drsné a naturalisticko-realistické povídky a romány, ve kterých často vycházel z vlastních cestovatelských zkušeností a vyprávění, která během svých dobrodružství zachytil, slavily čtenářský úspěch a John London si začal psaním konečně vydělávat. Jeho dalšími knihami jsou například Bílý tesák, Chlapec na moři, Démon alkohol...


Tuto knihu jsem četla kvůli/díky skupině My čteme, ke které se také můžete připojit na Goodreads. Jsem strašně ráda, že patřím do této skupiny, protože díky ní nacházím skvělé knihy, které jsou naší generací zapomenuty. O některých zaslechneme ve škole, ale nezaujmou nás natolik, abychom si je přečetli. Nevzpomínám si, že bychom se o Tulákovi na základní nebo střední škole učili. Což považuji za velkou chybu. Sice jsem Bílého tesáka nečetla, ale troufám si říct, že Tulák je na stejné úrovni.

Toto bylo mé první setkání s Jackem Londonem a považuji ho za zcela úspěšné. Nevím proč, ale Bílý tesák mě vždycky odrazoval. Možná je to tím, že ho máme doma ve slovenštině (tatínkův otec se narodil na Slovensku) a já jsem tomu jako malá nerozuměla. Takže jsem byla celkem skeptická, když jsem si toto dílo nesla domů z knihovny. Musím ale říct, že hned první řádky mě uchvátily...
Odjakživa jsem věděl, že znám i jiné doby a jiná místa. Věděl jsem o jiných osobách, které žijí ve mně. A věř mi, stejně jsi na tom byl i ty, můj čtenáři... Hodně jsi toho zapomněl, milý čtenáři, a přece si při četbě těchto řádků vzpomínáš na mlhavý sled minulých událostí z jiných dob a z jiných míst, kam jsi nahlížel dětskýma očima... Jiné životy? Jiné světy? Možná, že až si přečteš všechno, co napíšu, dostane se ti odpovědi na zmatené otázky, které jsem si předložil a které sis v duchu kladl ještě dřív, než ses dostal k četbě toho, co právě píšu.
Jack London / Démon alkohol, Tulák po hvězdách / str. 177 / Odeon, 1966
Tak za 1. autor promlouvá k milému čtenáři, což jsem v tomto případě já. Naposledy jsem se s tímto aspektem setkala v knize Chrám Matky boží v Paříži a strašně se mi to líbí. Dává mi to pocit uspokojení a důležitosti, že autor promlouvá zrovna ke mně.
A za 2. mi bylo jasné, že se v knize bude probírat otázka posmrtného života. Nějak víc se o toto téma nezajímám, ale občas o tom trochu přemýšlím. Jsem toho názoru - nebo v to spíše doufám - že se po smrti znovu narodíme. Tentokrát ovšem jako někdo úplně jiný a na předešlý život se nepamatujeme. Vím, že to zní spíše pohádkově a strašně naivně, ale musím v tom věřit, jinak bych se smrti bála.

A o tom vlastně tato kniha je. Ústřední postavou je Darrell Standing, dřívější profesor agronomie na kalifornské univerzitě. Děj se odehrává v Kalifornii, roku 1913. Darrell je momentálně vězněn v San Quentinu, kde je odsouzen na doživotí za vraždu svého kolegy. Po neúmyslném napadení strážného je odsouzen na smrt. V samovazbě se pomocí ťukání na zeď spřátelí s dalšími dvěma vězni, kteří jsou jeho jedinou společností ve dnech samoty. V této věznici jsou trestáni uvězněním do svěrací kazajky. Nejprve na 10 hodin, ze kterých se postupem času stane 10 dní. Autor tuto "techniku" mučení popisuje dopodrobna jako by to sám snad zažil. Je to mučivá bolest, při které někteří lidé umírají. Darrell Standing není tento případ. No, jak se to vezme. Darrell Standing nechá umřít jen své tělo po malých částech, a nechá žít svou duši. A jeho duše putuje časem a prostorem. Vklouzne do těla, které již není Darrella, ale kdysi bývalo. A tak, když je tělo Darrella ve svěrací kazajce, jeho duše vzpomíná na předešlé životy, které jsou také plné utrpení, ale také nehynoucí lásky.

Tento ohromující příběh mě nesmírně poznamenal. Nezměnil mi život, ale změnil mi pohled na něj. Dal mi naději v to, že možná tohle opravdu existuje. A také jsem si uvědomila, že až mi bude sebehůř, nikdy na tom nebudu tak špatně jako Darrell Standing, který toho musel tolik vytrpět.

Je to opravdu úžasně zpracovaný dechberoucí  melancholický příběh s mnoho hlubokými myšlenkami. Rozhodně doporučuji přečíst.


Název:                                     Démon alkohol / Tulák po hvězdách
Autor:                                      Jack London
Originální název:                  John Barleycorn / The Star Rover (1914)
Žánr:                                       Literatura světová, Romány
Vydáno:                                  1966 (Odeon)
Počet stran:                           446
Překlad:                                 Jaroslav Albrecht, Josef Pospíšil
Edice:                                     Spisy Jacka Londona
Vazba knihy:                         vázaná s přebalem
Náklad:                                  33 500ks


Hodnocení

ČETL JSTE NĚKDO KNIHU?


You May Also Like

0 komentářů

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)