Recenze: Griša - Zkáza a naděje

by - pátek, září 07, 2018





úryvek
Hlavní město Ravky padlo a na trůn usedl Temnyj. Zesláblá Alina se skrývá hluboko pod zemí ve starobylém jeskynním labyrintu a nabírá síly k dalšímu boji. Podaří se jí najít bájného ohnivého ptáka a využít jeho moc v boji proti temnotě? Jisté je, že válka je na spadnutí a Alinin neúspěch bude znamenat zkázu nejen pro ni, ale i pro celou zemi.

 "Bylo by rozhodně hezké, kdyby člověk dostal jen to, o co prosí. Jenže tak to bohužel není." str. 31

Alina - Světlonoška
Mal - stopař
Nikolaj - princ, bastard a dědic trůnu
Temnyj - záporák
Tolja a Tamara - dvojčata, smrtiči
David - materiálčik
Žeňa - zhyzděná, opravuje vizáž
Zoja - drsná, upřímná, větrostrůjkyně
Naďa - větrostrůjkyně
Aparátus - kněz, fanatik
Harshaw a Stigg - ohňostrůjcové



"Mezi strachem a uctíváním je jen tenká hranice, Alino Starková." - str. 51



Závěrečný díl trilogie a podle mě nejlepší. Akce se začíná rozjíždět hned na začátku. V prostředku knihy se děj trochu zmírňuje, ale ke konci se zase rozjíždí a pomalu dohasíná ke konci jako dohořívající svíčka. 

V tomto díle se toho děje opravdu hodně. Hlavní hrdinka ztratila svou moc při pokusu zničit Temnyje. Proti své vůli se schovává v Bílé katedrále pod zemí. Spolu s ní jsou tam zbývající grišové, kteří přežili. Alina už vlastní dva umocňovače - paroží bílého jelena, které jí zdobí krk a šupiny mořského draka, které obepínají její zápěstí. Jejím cílem je získat třetí Morozovův umocňovač - zlatého ohniváka. Kdo jiný než nejlepší stopař na světě by ho mohl najít? A tak se vydávají na cestu plnou překážet, tajemství a záhad. 

Už chápu, proč mi druhý díl připadal místy výplňkový. Autorka si totiž všechny zvraty a objasnění nechávala na závěrečný díl. Přiznám se, že jsem některé věci tušila, ale trošku jinak, než tak bylo doopravdy. Ale jedna věc mě opravdu hodně překvapila. Nebudu vám ji tu prozrazovat, protože sama nesnáším spoilery. 

V tomto díle bylo na můj vkus až moc postav. Asi 15 postav, které se objevovali na hlavní scéně. Hlavní postavy mi byly jasné, ale ty vedlejší jsem si pletla. Ještě ke všemu měly tak stejná jména. Třeba Tamara a Tolja. Byli to sourozenci, dvojčata. Ale já si je pletla i tak. Trošku to rušilo mou pozornost, protože jsem se musela pozastavovat a přemýšlet, který z nich to vlastně je. 

Jestli jste četli recenzi na předešlý díl (tady), tak si možná pamatujete, že jsem si stěžovala na chování Aliny a Mala. Alině stoupla její moc do hlavy a Mal byl moc ufňukaný. V tomto díle mi přišlo, že dospěli. Už měli jasno, co chtějí a za co bojují. Oba dospěli. A to se mi líbilo. Tyto dvě postavy nepatří mezi mé nejoblíbenější, ale i tak se mi jejich vývoj od prvního dílu líbil. Z ženských postav jsem si nejvíce zamilovala Žeňu. Tu její prořízlou pusu, sebevědomí a vytrvalost. Z mužských postav jsem si zamilovala Nikolaje s jeho šarmantností, egoismem, kterým skrýval svou nejistotu a smyslem pro humor. A světe div se, ale já si oblíbila i Temnyje. Ano, byl to záporák, ale ve skrytu duše to byl jen velmi osamělý chlapec plný temnoty a smutku. 

Závěr tohoto dílu jsem si vysnila trochu jinak, ale nakonec se mi líbil i konec, který Leigh napsala. Bylo to sice trochu klišoidní, ale krásně poeticky napsané. Dokonce jsem měla slzy v očích. Naprosto jsem propadla kouzlu Leigh Bardugo. Ona prostě umí psát! Jsem ráda, že jsem si sérii Griša přečetla a těším se na autorčinu další tvorbu. 


"Časem možná budeme šťastní. Lidé se zamilovávají každý den. Ale jsou šťastní? Vydrží jim to? Možná je láska pověra, modlitba, kterou říkáme, abychom oddálili nevyhnutelnost samoty." - str. 196

  • čtivost
  • mapa
  • vtipné hlášky

  • příliš mnoho postav
  • chyby v textu

"Naděje je stejně zrádná jako voda. Vždycky si někudy najde cestu." - str. 272

Leigh Bardugo se narodila v roce 1985 v Jeruzalémě, ale vyrůstala již ve Spojených státech v Los Angeles. Po ukončení studií na Yaleově univerzitě pracovala v reklamě, jako novinářka a nakonec i jako maskérka a odbornice na zvláštní efekty. Nyní žije a tvoří v Hollywoodu, kde je možné ji čas od času zaslechnout, jak zpívá se svou hudební skupinou. Už své tři první krátké příběhy zasadila do složitého fantasy světa Grišů, který je inspirován carským Ruskem a který není snadné si představit. V roce 2012 vydala první díl trilogie Griša, nazvaný Shadow and Bone, který se okamžitě stal bestsellerem listu New York Times. Rok poté následoval druhý díl Siege and Storm, který se rovněž vzápětí stal bestsellerem a nakonec v roce 2014 vyšel závěrečný díl trilogie Ruin and Rising. Spisovatelka vydala na podzim roku 2015 další knihu, která se odehrává ve stejném prostředí, ale hrdinové jsou jiní. Titul Six Crows se setkal s nadšeným ohlasem u čtenářů, stejně jako jeho pokračování nazvané Crooked Kingdom z roku 2016.



Originální název:                 Ruin and Rising
Série:                                         Griša
Díl:                                              3. díl
Vydáno:                                    22. březen 2018, Fragment
Počet stran:                            339 stran
Žánr:                                          Fantasy, Young Adult
Čteno:                                        04. - 06. září 2018
Hodnocení:                             4 hvězdičky

https://cz.pinterest.com/pin/391250286374549123/https://cz.pinterest.com/pin/391250286374549490/https://cz.pinterest.com/pin/391250286374549480/https://cz.pinterest.com/pin/391250286374549458/https://cz.pinterest.com/pin/391250286374549129/
po kliknutí na fan art se zobrazí zdroj :)

You May Also Like

2 komentářů

  1. Grišu jsem nečetla. Přiznám se, že mě knihy o Leigh nějak moc nelákají. ANi Šest vran. Anotace mě nějak neupoutávají, takže se bojím, že to asi není nic pro mě. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem se této sérii bránila, ale jsem ráda, že jsem jí dala nakonec šanci :) Jestli však nejsi milovnice fantasy, asi se ti to nebude moc líbit.

      Vymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)