Recenze: Náhodní lháři

by - pátek, listopadu 09, 2018


Ona hledá sama sebe. On hledá svou minulost. A ti dva se spolu opravdu nemusí. 

"Vztah Eleny a Michaela je jako jízda na divoké horské dráze." se píše na zadní straně knihy. Už jen toto tvrzení mi mohlo naznačit, že se příběh bude točit okolo těchto dvou postav a že to bude nejspíše love story. Já jsem se ale upnula na další informaci - "téměř detektivní román". Po dočtení knihy jsem zjistila, že téměř je podstatné slovo. 



Elena je patnáctiletá dívka, která na dovolené v Itálii hledá lásku. Po nemilé zkušenosti s náhodným mladíkem se zkroušeně vrací domů a zapomíná na něj. Bohužel ne na dlouho, jelikož se ten dotyčný objevuje u nich doma jako výměnný student.

Michael je velmi záhadný kluk už od první chvíle, kdy se s ním v příběhu setkáváme. Zjišťujeme, že vyrůstal v domě pro chlapce bez rodin, což může být důvodem jeho chování. Pro ostatní je namachrovaným klukem, který střídá holky jako ponožky. Ale my, čtenáři, vidíme pod slupku jeho masky. Sice neznáme důvod, ale tušíme, že nějaký pro své chování má. 

Začnu vizualizací knihy. Obálku si nakreslila sama autorka, což považuji za velmi originální. Na druhou stranu se mi ilustrace vůbec nehodí k žánru příběhu. Tuto obálku bych očekávala u knihy náboženského ražení. Další věcí, kterou bych vytkla, je rozvržení textu. Připomíná mi reading copy, kde je text nahuštěný na sebe, aby měl výtisk co nejméně stran. Tímto končí grafické provedení. Co se týče obsahu, je z větší části opřený o dialogickou rovinu. Příběh je vyprávěn v er-formě a pohledy postav přeskakují zcela náhodně během dvou řádků, což pro mě bylo docela matoucí. 

Téměř detektivní příběh mi přišel dobře vymyšlený a propracovaný. Předem jsem neodhadla rozuzlení zápletky, což považuji za plus. Nicméně zpracování příběhu už nebylo tak kladné. Jak už jsem zmínila, vyprávění pro mě bylo matoucí, a tak jsem se nedokázala pořádně začíst a ponořit do příběhu. Dalším rušivým elementem byly hrubé chyby a překlepy v textu, na což jsem jako studentka českého jazyka velmi vysazená. Uvedu příklad: "Michael, vždycky tak arogantní a přehnaně sebevědomí..." (teď doufám, že tam všichni tu hrubku vidíte! :D)

Abych vše shrnula. Příběh byl povedený. Milostný a trochu detektivní. Kdybych byla mladší (třeba ve věku 15 let), líbil by se mi více. Dvojice Eleny a Michaela mi připomínala Eden a Tylera z DIMILY trilogie. Na zpracování příběhu by chtělo ještě zapracovat, ale věřím, že na to autorka má. Když si tuto knihu nepřečtete, o nic nepřijdete... 

Autorka o sobě říká: „Jsem srdcem Jihočeška, duší cestovatelka. Miluji příběhy, ty psané i vyprávěné, focení, odpolední kapučíno a smažený sýr.“ Po ukončení studia ekonomiky podniku na univerzitě v Praze, studovala a pracovala ve Španělsku, Anglii a Spojených státech. V současné době žije v New Yorku. Její první vydaná kniha Moře nálezů a ztrát: Náhodní lháři je součástí čtyřdílné série. Námět a postavy románu však vznikly před více než patnácti lety.


Autor:                Lena Valenová
Série:                 Moře nálezů a ztrát
Díl:                     1.
Žánr:                  Dívčí romány, česká literatura
Vydáno:             2016, Beletris
Počet stra:         208
Čteno:                14. - 19. října 2018
Hodnocení:       2 hvězdičky



You May Also Like

3 komentářů

  1. Mě se příběh velmi líbil a mám už přečtené i následující dva díly.

    OdpovědětVymazat
  2. To je škoda, že tě knížka až tak neoslovila. Obálka i anotace by mě upoutaly, ale když teď znám i negativní hodnocení, bude pro mě výhledově těžší se ke knize dostat a mít chuť ji přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mě to mrzelo, ale občas se to stává. Neříkám, že je kniha špatná, jen mně se nelíbila. Tobě třeba naopak ano :)

      Vymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)