Adrienne Young | Klan

by - čtvrtek, března 28, 2019


Ze zimy, krve a pomsty vzešla bojovnice.


Sky in the DeepCo na knize oceňuji nejvíce, je obálka, která upoutá pozornost těch, kteří mají oblibu ve Vikinzích. Při pohledu na ni si vzpomenu na seriál The Vikings, na který jsem koukala a samozřejmě čekám něco podobného. Jsem ráda, že se zanechala původní.

Kniha obsahuje věnování, 47 spíše kratších kapitol, slovník a výslovnost, poděkování a informace o autorce. A přesně takhle mi to vyhovuje a kniha obsahuje vše, co by měla. Mapa by byla ještě lepší, ale v tomto případě nebyla zase až tak potřeba. 

Příběh je vyprávěn v ich-formě z pohledu hlavní dívčí postavy. 


“Vegr yfir fjor.” Honor above life.” 

Příběh je vyprávěn z pohledu Eelyn, mladé dívky z klanu Asků. Žije už jen se svým otcem, jelikož jí matka a bratr zemřeli. Každý den se za ně však modlí a nikdy nezapomene. Je zvyklá bojovat se sekerou v jedné ruce a s mečem v druhé. Její parťačka v boji a nejlepší kamarádka je Mýra, která v příběhu nehraje příliš důležitou roli, je však dobrou a chápavou přítelkyní. 
Iri je bratr Eelyn, který je považován za mrtvého. Smrtelnou ránu však přežil díky Fiskemu a přešel ke klanu Rikiů, což jsou úhlavní nepřátelé. 
Tohle je asi tak vše, co vám dokážu k postavám říci. Žádná z nich nebyla ničím výjimečná, všechny byly ploché a nedokázala jsem si k nim vytvořit jakýkoli vztah. 

“We find things, just as we lose things. If you’ve lost your honor, you’ll find it again.” 

Jak už jsem zmínila na začátku, od této knihy jsem čekala příběh Vikingů. Chtěla jsem boje, krutost, krev a pot. A co jsem dostala? Dva klany, které byli úhlavním nepřítel snad celou věčnost a za celou knihu se střetli v boji snad jen jednou. Vlastně se v příběhu objevily celkem dva boje, které nebyly ani moc detailně popsané. Celá dějová linka se vezla v jedné rovině, nevšimla jsem si žádného gradování, žádné převratné zápletky, kterou bych už předem neočekávala. 

Dále jsou to postavy. V příběhu je jich tak akorát, ale nejsou ničím zajímavé. Jednu byste snad nerozeznali od druhé. Nejsou více propracované ani nedokážu říct, jaký mají charakter. Umím jen určit, jestli jsou "dobré" nebo "špatné", což je také diskutabilní, jelikož pocházejí z rozdílných klanů, takže záleží na tom, kterému jste více přikloněni. Opravdu jsem očekávala neohrožené bojovníky, ale dostalo se mi spíše citlivých a ufňukaných lidí, kteří teda občas někoho i zabijí. Hlavní postava Eelyn mi strašně vadila. Celou dobu oplakávala svého zesnulého bratra (což naprosto chápu), ale když zjistila, že žije, nedokázala překousnout fakt, že přešel k druhému klanu. Cítila k němu nenávist a odsuzovala ho. Co je na tom všem ale nejvtipnější, je to, že ona udělá nakonec úplně to samé! Sakra, to je tak pokrytecké! 

Jestli mě sledujete nebo čtete tento blog delší dobu, určitě víte, že hodně řeším romantické linky. Tady mi přišly naprosto nepochopitelné a totálně předvídatelné. Autorka jde totiž docela sama proti sobě. Tvrdí, jak se dva klany nenávidí, jak by se v prvním okamžiku zavraždili, ale pak se stane něco dočista jiného. Chápu, že nám tím chtěla dát najevo, že všichni jsou lidi, jsou stejní a jsou si rovni nehledě na to do jakého klanu patří nebo jakou mají barvu pleti nebo sexuální orientaci. To oceňuji a schvaluji, ale do tohohle příběhu se mi to prostě nějak nehodilo. Ano, dopadlo to dobře, to se dalo očekávat, ale já bych možná více ocenila tu krutou a krvežíznivou nenávist. 

“I was the ice on the river. The snow clinging onto the mountainside.”


Co mi ale vadilo ze úplně ze všeho nejvíc byly chyby. Ať už syntaktické nebo gramatické. Já chápu, že nikdo není dokonalý a může se přehlédnout, ale aby se tak stalo 83x? Ano, dala jsem si tu práci a každou chybu jsem si zaznamenala. Chybějící slova, přebývající slova, nesmyslně poskládaná věta a hlavně špatné používání "mě" a "mně"! Každá taková chyba mě zasáhla a odháněla mou pozornost od příběhu. 

Abych ale jen nevytýkala, musím ocenit zvyky a tradice obou klanů, které byly odlišné. Každý klan měl jiného boha, jiné zvyky a tak podobně. To se mi opravdu líbilo. Ale ať přemýšlím jak přemýšlím, nevím, co jiného bych na knize ocenila. 

“Home felt an entire world away.”

Adrienne Young je autorka New York Times bestselleru KLAN. Rodilá Texasanka a gurmán se zálibou v historii a cestování ráda navštěvuje antikvariáty a hledá staré knihy. Pokud zrovna nepíše, tak cvičí jógu, pije víno nebo se prochází oblíbeným muzeem. Žije se svým manželem, režisérem dokumentárních filmů, a se svými čtyřmi dětmi na Západním pobřeží. 






Orig. Název:                        Sky in the deep (2018)
Žánr:                                    Literatura světová, Dobrodružné, Young Adult
Vydáno:                               2019, Fragment
Počet stran:                        320 stran
Překlad:                              Ondřej Kratochvíl
Čteno:                                 22. - 25. března 2019
Hodnocení:                        2 hvězdičky
Počet chyb:                        83 (překlepy i hrubky)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Albatros Media, knihu si můžete koupit TU!


“I could still see a young Eelyn standing on the beach turned into the wind, a sword in one hand and an axe in the other. I hadn’t lost her. I hadn’t buried her. I’d only let her change into something new.” 

Četli jste knihu? Co na ni říkáte?
Jak jste na tom vy a chyby v knihách?

You May Also Like

3 komentářů

  1. Moc pěkná recenze :) Na knihu se chystám, taky mě láká podle obálky i anotace :) Jen ty chyby mě tedy mrzí, snad to nebude tak hrozné na pohled :)

    OdpovědětVymazat
  2. dve hvezdicky? :-O az to budu cist, budu to muset brat s hodne velkou rezervou... :-O

    OdpovědětVymazat
  3. Jo, Jo, JOOOOOO! Sakra, jak já jsem ráda, že nejsem sama, kdo dal této knize dvě hvězdičky! :D
    Já jsem Vikingy neviděla - už jsem dostala výprask, že se mám na to podívat, takže se na ně někdy mrknu :D - takže jsem od této knihy neměla vysoká očekávání, ale teda, to co tam autorka předvedla! :D
    Kruci, to byl tedy průšvih :D
    Rozhodně se nechystám na autorčinu další knihu, která je prý ze stejného univerza jako tahle, ale uznávám, že obě knihy mají úžasné obálky, což je asi to jediné, co na této knize je boží. :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)