Chelsea Bobulski | Les

by - sobota, března 23, 2019


V lese platí tři pravidla: Neopouštěj cestu. Nezůstávej po tmě. Uslyšíš-li volání, jednej.

The WoodVšechny milovníky podzimu tato jednoduchá obálka zaujme a naprosto uchvátí, stejně jako se to stalo mně. Mám ráda to rčení v jednoduchosti je krása. Nepotřebuji žádnou složitou grafiku, stačí mi jeden podzimní list a jsem spokojená. Vynecháme ten detail, že z listu kape krev, což je důležité pro děj. Ale vlastně to té obálce ještě přidává na atraktivnosti, takže to zmínit klidně můžu.
Kniha obsahuje 45 krátkých kapitol, což mi nesmírně vyhovovalo. Příběh se tím stává více napínavější a rychleji ubíhá. Je psán v ich-formě z pohledu hlavní postavy – Winter. Není zde žádné věnování, poděkování ani informace o autorce, což mě docela mrzí. 

„…moc dobře vím, jak bude můj život vypadat, až dostuduju: budu strážcovat od rána do večera. Tyhle poslední dva roky na střední jsou poslední roky mého života, kdy můžu předstírat, že jsem aspoň trochu normální. A vlastně to ani nejsou celé dva roky. Jen dvacet měsíců. Už mám jen dvě stě čtyřicet dní na to okusit život, který je taky o něčem jiném než o údělu a povinnosti a touze být někým jiným, naprosto kýmkoli, i kdyby na jeden jediný den. A nehodlám se toho vzdát jen proto, že si nějakej poutník chce hrát na babu.“ – s. 46
Winter – Strážce lesa. Odhodlaná, rozumná a upřímná. Tahle holka mi naprosto sedla na svou roli. Na jednu stranu truchlila pro svého otce, na druhou stranu byla však silná a odhodlaná dělat svou práci. Věděla, co je jejím údělem a byla s tím smířená. Se svou matkou měla dobrý vztah, i když se občas neshodly. V hlavě má vše srovnané.
Joe – člen Nejstarších. Není obyčejný člověk, někdo jeho lidu říká Nesmrtelní. „Strýček“ Winter.
Meredith – nejlepší kamarádka Winter. Hodně prostořeká, divoká, bláznivá, přátelská. Správná nejlepší kamarádka.
Henry – poutník z 18. století, jehož rodiče jsou kartografové, členové rady. Henry je slušně vychovaný, pracovitý, mluví spisovně.
Var – vážený, vysoce postavený Nejstarší, kterého zlákala touha po moci, pokusil se svrhnout radu a nakonec byl vypovězen.
„…když se kolem prožene člověk na silničním kole, celý se zapotácí. „Co to prokristapána bylo za obludu?“ … „To je kolo. Nemusíš se bát, neublíží ti.“ … „Tomu se mi nechce moc věřit.“ – s. 89
Nebudu vám lhát, knížku jsem si chtěla přečíst hlavně kvůli obálce. Anotaci jsem si ani nečetla, stačilo mi doporučení Míši z radsi_knihu, která ale nakonec dala knize 2/5. Její hodnocení mě však neodradilo. Lákal mě příběh, ve kterém hraje hlavní roli les a cestování časem. Velmi jsem si oblíbila trilogii Ohnivák, ve které se cestuje mezi dimenzemi a říkala jsem si, že tohle by mohlo být podobné.
Naprosto mě uchvátil svět, který se vlastně ani moc neliší od toho našeho. Winter bydlí v rodinném domě se svou matkou, chodí do normální školy a má normální kamarády. Tohle je její normální život. Ten „nenormální“ tráví v kouzelném lese, kde se nacházejí portály do různých zemí a století. Jejím úkolem je najít poutníka, který se do lesa zatoulal, zjistit odkud pochází a co nejrychleji ho navrátit do jeho doby. Nevypadá to vůbec složitě nebo náročně, ale Winter se jako malá musela hodně učit. Studium vedl její otec, který býval také Strážcem, než sešel z cesty. Winter se učila bojovat, aby dokázala přeprat silnější poutníky a učila se jejich historii, aby dokázala například podle oblečení odhadnout, z jaké doby se do lesa zatoulal. Všechno tohle mi přišlo strašně zajímavé.
„V člověku, který dokáže pokračovat a udělat, co je potřeba, i když už se zdá, že je všechna naděje ztracená, dřímá tichá síla.“ – s. 141
Hodně se mi líbily vztahy mezi postavami. Winter z celého srdce milovala své rodiče. Stále truchlila po otci, se kterým trávila hodně času v lese a vše co umí, se naučila od něj. Snažila se pomáhat své matce, ale také ji chránila před nepříjemnosti týkající se lesa. Její matka totiž nebyla Strážkyně, byla obyčejný člověk. Obyčejná matka, která se bojí o svou dceru. Jejich vztah mi připomínal vztah s mojí mamkou. I když se na něčem neshodly, pořád se měly rády. Dalším vztahem byla Winter a Mer, nejlepší kamarádky. Winter nemohla své kamarádce prozradit nic o svém druhém životě, a tak jí musela lhát a někdy na její život zapomínala, což ji velmi mrzelo. Mer byla však velmi chápavá a tolerantní, nikdy to neměla Winter za zlé. Takhle přesně mají vypadat nejlepší kamarádky. A nakonec je tu vztah Winter a Henryho, který se přitoulal z 18. století. Na začátku se neměli zrovna v lásce, i když se vlastně vůbec neznali. Postupem času si museli začít důvěřovat a hledat k sobě cestu. Samozřejmě se do sebe zamilovali, ale nesměli zapomenout na to, kdo vlastně jsou a hlavně odkud jsou.
Tahle knížka měla snad všechno. Krásnou obálku, krátké a napínavé kapitoly, sympatické postavy a vztahy mezi nimi, skvělý a originální svět, nenáviděníhodného padoucha, smysluplnou zápletku, ne tak úplně štastný konec. Uvítala bych mapu lesa, ale to je už taková drobnost. Nicméně musím říct, že jsem si čtení tohoto příběhu opravdu užila a vystřídala jsem všechny různé emoce a nálady. Smála jsem se, bála jsem se, byla jsem napnutá, něco jsem odhalila, z něčeho jsem byla překvapená, byla jsem dojatá, plakala jsem. Jsem hodně emočně založený člověk a hodnocení knihy se také odráží na tom, co vše ve mně daný příběh vyvolal.
Ráda bych tuto knihu doporučila tomu, kdo by se chtěl podívat do záhadného lesa, který skrývá různé příšery a stíny. Všem, kteří mají rádi cestování časem a kladné a rozumné hlavní protagonistky.
„No, muži tvýho věku v mojí době obvykle ještě nepracujou. Spíš choděj do školy a celej den proseděj v lavici a při obědě se nad hranolkama bavěj, já nevím, o sportu a o kozách.“ … „Taky chodím doma krmit kozy.“ … „Ehm… To je hezký.“ – s. 145
https://cz.pinterest.com/pin/381469030928232285/
Chelsea Bobulski se narodila se ve městě Columbus, Ohio, USA. Vyrostla na pohádkách Walta Disneyho a broadwayských muzikálech. Vystudovala historii na The Ohio State University.
Jako spisovatelka má slabost pro hrdiny se zlomenou minulostí, zvláštním talentem a překážkami, které musí překonat. V současnosti žije v severozápadním Ohiu se svým manželem, dcerou a velmi emotivním křížencem německého ovčáka a labradora. 
Její prvotina Les (The Wood, 2017) u nás vyšla v roce 2019.


Orig. Název:                        The Wood (2017)
Žánr:                                    Literatura světová, Fantasy, YA
Vydáno:                               2019, CooBoo
Počet stran:                        288 stran
Překlad:                              Nika Exnerová
Čteno:                                 16. - 20. března 2019
Hodnocení:                        4 hvězdičky
Počet chyb:                        24 (překlepy i hrubky)

„…voda, co vytéká ze stěny už ohřátá – tak o tom si můžeme nechat jen zdát. Stejně tak o světle, co vyzařuje z drátu a ne z plamene, a o krabici, v níž je možné sledovat hru, aniž by člověk musel opouštět teplo domova a tlačit se v přecpaném divadle.“ – s. 180

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Albatros Media, knihu si můžete koupit TU!

„Dokud toho člověka nepoznáš, nemůže ti zlomit srdce. Může zranit tvoji hrdost, jestliže se s tebou rozejde, a když se ukáže, co je to za k*eténa, tak si můžeš připadat jako totální blbka, ale rozhodně se do něj nezamiluješ. Ne pokud je to jenom jeden z tuny žabáků, který musíš políbit, než najdeš svýho prince. – s. 221

You May Also Like

4 komentářů

  1. Pořád jsem na vážkách, jestli se do ní pouštět. Třeba mě přesvědčíš někdy naživo :D

    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná recenze! :) Nad knihou docela uvažuji, ale uvidím, zda se do ní v budoucnu pustím. Zatím si stále nejsem jistá, že je to to pravé pro mě...

    OdpovědětVymazat
  3. Milovní podzimu já se hlásím a také hlásím, že jsi mě rozhodně na knihu nalákala! :D
    Les mám na seznamu už od doby, kdy CooBoo oznámilo, že knihu plánuji vydat, ale pak jsem narazila na ne příliš nadšené recenze a z knihkupectví raději odešla s druhým dílem Smrtelných strojů než právě s Lesem.
    Ale pokud se mi naskytne příležitost přečíst si knihu, třeba ji objevím v knihovně, váhat už nebudu. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)