Bez šance

by - úterý, února 09, 2021


Autor: 
Neal Shusterman

Žánr: Literatura světová, Romány, Sci-fi

Vydáno: 2020, Yoli (2. vydání)

Původní název: Unwind, 2017

Počet stran: 304

Vazba: měkká, brožovaná

Hodnocení na Databázi knih: 85 %

Mé hodnocení: 3,5 hvězdičky

Štítky: vzpoura, budoucnost, dystopie

Na tuhle knihu jsem četla tolik chvály! Měla jsem opravdu vysoká očekávání. Od autora jsme už četla Smrtku a Sucho. 

Tohle je již druhé vydání, tentokrát vyšlo u Yoli v klasickém paperbacku s novou obálkou, která je naprosto boží! Námět je skvělý. Zákon o životě, který umožňuje poslat děti mezi 13. a 18. rokem na zpětný “potrat” neboli tzv. “rozpojení” je geniální. Jenže… samotný příběh mě už tolika nebavil. Všímala jsem si dost podobných vzorců s knihou Suchou. I zde autor vytvořil v reálném světě nějakou situaci, která ovlivnila část populace. Děti, které jí byly zasaženy, před ní samozřejmě utekly a začal boj o přežití. A v ten moment se projeví pravý charakter každé z postav. Některé jsou laskavé, chtějí v této vypjaté situaci pomoci druhým, někdo jiný zase využije příležitosti, aby všechny zmanipuloval a vnutil jim své názory, stane se jejich vůdcem. Pak se konečně vše vyhrotí a nastane totální chaos. Ke konci se zase tempo zpomaluje a pomyslné nebe se vyjasňuje. Bouřka přešla a zpoza mraků vykukuje slunce. 

První čtvrtinu knihy sledujeme děti na útěku. Prchají ze stejného důvodu, ale jejich příběhy se liší. Ty mi přišly nejzajímavější. Útěk z bodu A do bodu B mi nepřišel tak zábavný, ale právě jejich minulost mě bavila, jelikož pak odrazovala jejich činy. Když se dostaly do bodu B, vše se zklidnilo a přišlo hluché místo. To bylo asi tak v polovině knihy. Pak přišel již zmíněný zlom a chaos, ve kterém jsem se celkem vyžívala, protože se konečně dělo něco zajímavého. Konečně jsem netušila, co se stane a jak to dopadne. V jednu chvíli jsem si myslela, že je konec světa, v další zase, že vše bude v pořádku a to se měnilo každým dalším odstavcem. Noa pak přišlo to slunce a  na mě až moc idylický konec. Představovala jsem si ho trochu jinak, ale chápu, že se autor připravoval na další díl. 

Kolem a kolem to nebyla špatná kniha, jen mi tím vzorcem dost připomínala Sucho. A ano, vím, že tuhle knihu autor napsal dříve než Sucho. Ale kdybych ji četla jako první a pak si přečetla Sucho, zase bych tam tvrdila, že mi připomíná Bez šance. Chápeme se? Nemyslím si, že by autor vykrádal sám sebe, jen má zkrátka zaběhnutý vzorec, ve kterém rád píše. I když musím říct, že u Smrtky jsem se nenudila ani chviličku. Knihu jsem hodnotila 3,5 hvězdičkami, takže je nadprůměrná a další díl (pokud vyjde) si ráda přečtu :) 

Za knihu děkuju @knizniklub #spoluprace
Po kliknutí na logo si můžete knihu zakoupit ve slevě.

You May Also Like

1 komentářů

  1. tahle kniha mě moc nebavila, přišla mi dost nelogická a nechápu, proč vydávali první díl znovu, když další díly neplánovali... :-/

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)