Recenze: Griša - Světlo a stíny

Maljen Oretsev - sirotek, vynikající stopař, hezoun
vévoda Keramsov - válečný hrdina, vlastník sirotčince, kde vyrůstala Alina s Maljenem
Alexej - nejlepší pomocný kartograf, kamarád Aliny
Temnyj - tajuplný vládce grišů, 120 let
Žeňa - vylepšuje nedostatky na těle, služebná královny

,,Když hoří oheň, spaluje dřevo. Požírá ho, až z něj zbude jen popel. Síla grišů funguje jinak."

Příběh začíná vyprávěním o minulosti dívky a chlapce, kteří vyrůstali v sirotčinci u vévody Keramsova. Byli si nejbližšími přáteli, neměli nikoho jiného než jeden druhého. V další kapitole se posouváme časem a tyto dvě děti se nám ukazují o několik let starší. Z chlapce, Maljena (nebo jen Mala, jak mu všichni říkají), se stal vynikající stopař. Vyrostl v pohledného mládence, za kterým se otočí kdejaká dívka. Mal o sobě ví, že je pohledný a nejlepší a na první pohled by se mohlo zdát, že je nafoukaný. Kdežto v hloubi duše je to citlivý a starostlivý hoch. Dívka, Alina, vyrostla a stala se z ní pomocná kartografka. Má nejlepšího kamarádka Alexeje a chová city k Malovi. Alina má pocit, že nikam nezapadá, hledá sama sebe, ale přesto je ráda, že se mají dobře. Jednoho dne se chce celý tábor přemístit přes Bezmoří, kde na ně číhá nebezpečí. Na lodi se stane něco velmi osudného pro obě hlavní postavy a tím se rozbouří vlna akce.

Příběh rychle odsýpá díky autorčinu skvělému stylu psaní. Kapitoly nejsou nijak zdlouhavé, nutí číst dál. Hlavní postavy jsem si oblíbila. Alina je celkem typická hrdinka - sirotek, nikam nezapadá, není nijak moc hezká a nic kromě kreslení map neumí, je zamilovaná do chlapce, který ji bere spíš jako mladší sestru. Pak se u ní najednou objeví schopnosti, o kterých neměla ani tušení, a které ji vyzdvihnou až na vrchol. I přes to všechno jsem si ji oblíbila. Alina je drzá, sarkastická a silná. Není to žádná ufňukaná princezna, i když si občas postěžuje. Líbí se mi na ní i smysl pro spravedlnost. Mal je typický mladý hezoun, který si až později uvědomí, co měl celou dobu před očima. Tipycký chlap, že? :D A Temnyj? To je hodně temný muž, o kterém si musíte udělat názor sami. Hodně jsem si oblíbila Žeňu, která se rychle skamarádila s Alinou. Je velmi krásná, upovídaná, vtipná a přímočará osoba. Na konci mě docela zklamala, ale i tak jsem ji nezavrhla.

,,Žádostivost má tu nevýhodu," šeptal, zatímco jel rty nahoru po mé bradě a těsně nad mými ústy se zastavil, ,,že nás činí slabými."

V knize nenajdete příliš postav, tudíž se v nich nebudete ztrácet. Díky krásné mapě na začátku knihy můžete sledovat cestu, kterou se postavy v příběhu dávají. Já jsem se k ní vracela často a bavilo mě ji sledovat. K příběhu není důležitá, spíš je takovou třešničkou na dortu. Dále bych chtěla zmínit grafiku v knize. Vím, že je to maličkost, ale v knihách se mi strašně líbí, když je každá kapitola nějak ozdobená. Například v anglickém vydání Harryho Pottera jsou to malé hvězdičky. Je to drobnost, ale krásná. V této knize je každá kapitola označená zajímavých ornamentem a i číslování stránek je zdobené. Mrkněte na fotku :)
Docela recenzí na celou tuto sérii je negativních. Já jsem byla ovšem spokojená. Od čtení jsem moc nečekala, takže jsem nebyla zklamaná. Na fakt, že je to debutující kniha autorky je to však dobré. Příběh plný akce, dobrodružství a romantiky. Nebude patřit mezi nejlepší knihy, které jsem letos přečetla, ale ani mezi ty nejhorší. Já jsem byla spokojená a už čtu druhý díl :)

• sympatické hlavní postavy
  • mapa
  • grafické zpracování
  • čtivost
  • obálka knihy
  • časté překlepy a chyby v textu

"Není nic špatného na tom, být ještěrka. Pokud se ovšem nenarodíš jako jestřáb."

Leigh Bardugo se narodila v roce 1985 v Jeruzalémě, ale vyrůstala již ve Spojených státech v Los Angeles. Po ukončení studií na Yaleově univerzitě pracovala v reklamě, jako novinářka a nakonec i jako maskérka a odbornice na zvláštní efekty. Nyní žije a tvoří v Hollywoodu, kde je možné ji čas od času zaslechnout, jak zpívá se svou hudební skupinou. Už své tři první krátké příběhy zasadila do složitého fantasy světa Grišů, který je inspirován carským Ruskem a který není snadné si představit. V roce 2012 vydala první díl trilogie Griša, nazvaný Shadow and Bone, který se okamžitě stal bestsellerem listu New York Times. Rok poté následoval druhý díl Siege and Storm, který se rovněž vzápětí stal bestsellerem a nakonec v roce 2014 vyšel závěrečný díl trilogie Ruin and Rising. Spisovatelka vydala na podzim roku 2015 další knihu, která se odehrává ve stejném prostředí, ale hrdinové jsou jiní. Titul Six Crows se setkal s nadšeným ohlasem u čtenářů, stejně jako jeho pokračování nazvané Crooked Kingdom z roku 2016.

"Promiň, že mi to trvalo tak dlouho, než jsem tě opravdu viděl. Ale teď tě vidím."

Originální název:                 Shadow and Bone
Série:                                         Griša