Mary H. K. Choi | Nouzový kontakt

by - neděle, ledna 20, 2019



"No jo, Madison Chandlerová sice ve čtrnácti dostala kaviárovou kabelku Chanel po mámě a v šestnácti Jeep Wrangler, ale měla inteligenci sendviče."

Po dočtení knihy jsem si položila otázku: "Proč jsem si tuto knihu chtěla přečíst?" Odpověď je velmi jednoduchá a povrchní. Oslovila mě obálka, která zcela přesně vystihuje dnešní společnost mladých lidí (ano, do které také patřím). Navíc mi připomíná klip od Justina Biebera k písničce Love Yourself
Další otázka zní: "Co jsem od příběhu čekala?" Po zběžném přečtení anotace jsem očekávala oddechový příběh mladé dívky chodící na vysokou školu, která se chce stát spisovatelkou. Příběh chlapce, který to nemá zrovna v životě lehké. Možná jsem tušila romantiku, ale myslela jsem si, že bude v pozadí, že hlavními tématy bude vysoká škola a spisovatelství. A co jsem dostala? 


"Ti navenek nejkřiklavější lidé jsou uvnitř zároveň nejnudnější. Nic víc než učebnicová smršť nejistoty a narcizmu."


Penny je Korejka. S matkou nemá dobrý vztah, jejich role jsou obrácené - Penny se musí starat o matku, která se někdy chová jako puberťačka. Penny odjíždí na vysokou školu a zjišťuje, že není se svým přítelem šťastná. Chce se stát spisovatelkou, proto chodí na hodiny tvůrčího psaní. 

Sam musel vysokou školu ukončit a začít pracovat na plný úvazek. Měl těžkou minulost, která ho nejspíše poznamenala. Jeho matka je alkoholička a už se s ní moc nestýká. Jeho bývalá přítelkyně vypadá jako top modelka a Sam se zrovna vzpamatovává po rozchodu. Pracuje v kavárně a jeho jedinou náplní je pečení. 

Jude je Pennyina spolubydlící, Sam je jejím "strýčkem". Jude je skvělá kamarádka - je upovídaná a zábavná. Někdy dokáže lézt na nervy, ale vy jí to odpustíte. 

"Hele, užívám život a nemám čas na takové pitomosti, jako je úklid. Kromě toho každý ví, že géniové jsou nepořádní."

Nebylo žádným překvapením, že se Penny a Sam setkali. Významnou roli v tom hrála Jude. Vlastně bych si troufla říct, že to byl jediný důvod, proč se Jude v příběhu objevila. Přiznám se, že začátek knihy pro mě byl docela utrpením. Penny jsem považovala za chytrou a vyrovnanou dívku. Po prvním setkání se Samem jsem však změnila názor. Penny přišla do kavárny, Jude ji seznámila se Samem a Penny si objednala ledovou kávu. Po tomto okamžiku začala Penny uvažovat o tom, jak by se Samem tvořili úžasný pár, jak by s ním chtěla kouřit cigaretu (kterou nikdy nekouřila, ale se Samem by to bylo určitě úžasné). Přišlo jí strašně erotické jeho tetování na ruce, přitahovalo ji jeho horké podpaží a chtěla olíznout jeho poskakující se ohryzek. Po těchto informacích mi došlo, že v ruce držím romantickou knihu. Že budu číst příběh, který nevyhledávám. 

Vztah Penny a Sama se v průběhu příběhu vyvíjel, bohužel ne k lepšímu. Bylo to čím dál tím více divnější a uhozenější. Nebylo to však vše, o co v příběhu šlo, i když to bylo stěžejním tématem. Bavily mě pasáže, kdy Penny chodila na hodiny tvůrčího psaní. Líbil se mi příběh, který Penny psala. Psala o dvojici, které se narodilo miminko, ale brzy umřelo, jelikož jeho rodiče byli závislí na videohře. Ironií bylo, že se jednalo o hru, kde se starali o jiné miminko. Virtuální dítě, Anima, byla v Pennyině příběhu vypravěčem a bavilo mě o tom číst. Škoda, že tam toho nebylo více. 

Dalším tématem příběhu bylo přátelství mezi Penny a Jude. Jude byla milá dívka a skvělá spolubydlící. Problém byla Penny. Měla nízké sebevědomí a byla velmi uzavřená. Nechápala, proč by se s ní Jude chtěla kamarádit a tím ji od sebe odháněla. Jude se však nevzdávala a zůstávala milá a příjemná. V tomto případě platí rčení "pro dobrotu na žebrotu". Líbilo se mi, jak se Jude zachovala a mrzelo mě, že v příběhu nedostala více prostoru. 

Jak už jsem dříve zmínila, Penny měla komplikovaný vztah se svou matkou. Uznávám, že se v některých situacích Celeste chovala jako puberťačka, ale stále to byla Pennyina máma. A myslím si, že to mohlo dopadnout hůř. Penny na ni však byla permanentně naštvaná, nevrlá a drzá. Ocenila jsem však vývoj jejich vztahu. Na konci příběhu si spolu promluvily a všechno si vyříkaly. Byla jsem opravdu ráda, že to takhle mezi nimi dopadlo. 


"Musíš si uvědomit, že nikdo není takový, jakého ho chceš. Nemůžou ti ve všem vyhovovat nebo splňovat miliony tvých požadavků."

Tuto knihu bych doporučila čtenářkám, které mají rády prvoplánovou romantickou linkou a nevadí jim nemístné poznámky typu: "Chtěla bych mu strčit prst do díry u kalhot." Radila bych držet ruce od této knihy pryč těm, kteří čtou stejně jako já fantasy a romantiku v knihách moc nevyhledávají. 

Mary HK Choi je korejsko-americká autorka, redaktorka, televizní a tisková novinářka. Je autorkou Young Adult románu Emergency Contact (Nouzový kontakt). Napsala Marvel Comisc Lady Deadpool 1 a Šanna She-Devil

Originální název:                           Emergency Contact
Žánr:                                                 Young Adult, Dívčí romány
Vydáno:                                            2018, CooBoo
Počet stran:                                      264
Čteno:                                                11. - 17. ledna 2019
Hodnocení:                                       1,5 hvězdičky


Za knihu děkuji nakladatelství ALBATROSMEDIA, knihu si můžete koupit zde

You May Also Like

22 komentářů

  1. Této knihy jsem si všimla na Goodreads Awards, kde byla mezi nominovanými! :D Ale vůbec mě to nezaujalo, a přiznávám, že jsem ani nepostřehla, že vyšla v češtině. :D
    Jestli bych si knihu chtěla přečíst? Mám ji v to-read listu, ale po přečtení tvé recenze jsem se rozhodla, že tohle nejspíš vynechám. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tahle kniha mezi nominovanými? To by mě zajímalo za co. Možná tak za obálku :D Dobře děláš, že ji vynecháš :)

      Vymazat
  2. Bože... Ou... Tak tohle opravdu číst nechci :D já bych ty poznámky asi nerozdýchala :D

    OdpovědětVymazat
  3. O knížce vím a chystám se na ni. Romantika mi nevadí, pokud to není doslova cukrová lovestory. A pokud tam nejsou poznámky o lízání ohryzku a kouření cigaret :D To působí dost zvláštně :D Ale šanci jí dám, jinak skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli ti nevadí romantika, tak by se ti kniha mohla líbit, protože cukrová lovestory to není :) Děkuji :)

      Vymazat
  4. Popravdě taky mě hodně zaujala obálka a myslela jsem si, že příběh bude no o trochu něčem jiném 😅 tuhle knihu asi zatím vynechám :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem také právě myslela, že bude příběh trochu jiný. No co už? :D

      Vymazat
  5. Knihu jsem četla a v hodně věcech naprosto souhlasím. Já autorce nedotaženost děje odpustila, protože jsem čekala oddechovku bez větší hloubky. Ale jak jsem psala ve své recenzi, kniha může oslovit mladší publikum.. :-( Je to škoda, protože obálka a námět zněly moc fajn :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Obálka i námět jsou fajn, ale to je tak vše. Ale samozřejmě že mladším čtenářkám by se mohla líbit :)

      Vymazat
  6. Začátek zněl slibně ale pak ke konci recenze no... auvej.
    Obálka je fakt krásná a taky bych si knihu koupila kvůli obálce. A máš pravdu fakt mi to připomíná video klip od JB :D

    ALL ABOUT CANDYS LIFE


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ten videoklip k tomu sedí :D Ta obálka hodně klame no :(

      Vymazat
  7. Tak teď jsem šťastná, že jsem si knihu nepořídila. To bych vážně vyhodila peníze oknem... :/ Děkuji za pěknou recenzi a připomínku písničky od JB. :)) Vím, co si teď celý den budu zpívat. XD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji a nemáš za co :) Také jsem si ji hned poslechla :D

      Vymazat
  8. To je skvělá recenze! :D Kniha mě i přes tak kritickou recenzi celkem zajímá a možná se k ní někdy dostanu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) Někoho právě kritické recenze nalákají a třeba zrovna tobě se kniha bude líbit :)

      Vymazat
  9. Prvoplánová romantika je fajn. Mám rada tie nekonečne romantické knihy, ktoré by v reálnom živote boli maximálne nesplniteľné, ale dokonale si pri nich oddýchnem <3.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A přesně o tom to je. Každá kniha má svého čtenáře. Tahle akorát nebyla nic pro mě, ale tobě by se mohla naopak líbit :)

      Vymazat
  10. Byla jsem na tebe zvědavá, jak napíšeš recenzi. Já mám romantiku ráda jednou za čas. Ale nesmí být hloupá. Ještě uvidím, jestli po této knize šáhnu. :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já romantiku úplně neodsuzuji, ale nesmí být nucená a tady mi tak připadala. Ale zkus ji a uvidíš :)

      Vymazat
  11. Nie som veľmi na romantiku, ale veľmipekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)