Recenze: Griša - Bouře a vzdor

úryvek
Na Alinu Starkovou se žene divoká bouře. Čeká ji vnitřní boj. Vyjde z něj jako vítěz, nebo jako poražený? Druhý díl světového bestselleru!

nové

Sturmhond - hostitel lodi, pirát, nafoukaný a neomalený
Nikolaj Lanstov - major 22. regimentu, voják královské armády, velkovévoda z Udova a druhý syn Jeho královského Veličenstva krále Alexandra Třetího, vládce trůnu dvojhlavé orlice
Tolja a Tamara - dvojčata na lodi, smrtiči

V předchozím díle stopoval Mal pro Temnyje jelena, v tomto díle stopuje Rusalje. "Zakletý princ, strážce Stezky smrti. V pohádkách vábil osamělé panny a se smíchem je vozil po vlnách, daleko, předaleko na moře, až nikdo neslyšel jejich volání o pomoc. Tam je unesl do svého podvodního paláce, kde dívky pomalu chřadly, protože neměly k jídlu nic než korály a perly. A když umřely, zpíval Rusalje nad jejich těly tklivé písně a pak se vrátil na hladinu hledat si další nevěstu." - str. 76.
Temnyjovi totiž nestačilo, že měla Alina jeden umocňovač moci. Lačnil po tom, aby ji mohl ovládat ještě více.

V tomto díle je dle mého více kladen důraz na vývoj postav než na děj. Děj se točí kolem druhého umocňovače a Světlonošky. Alině stoupla moc příliš do hlavy. Ví, že není dobré, že ji ovládá Temnyj, ale i přesto se není ochotna své moci vzdát. Stále miluje Mala, ale možná o trochu více miluje svou moc. Z toho příliš sebevědomého Mala se stává přehlížený chlapec. To, že miluje Alinu si uvědomil až po získání její moci, což mi přijde podezřelé. Nelíbí se mu, že on je obyčejný stopař a Alina jediná Světlonoška. Cítí se nepotřebný a nemilovaný. Je pravda, že ho Alina trochu přehlíží. Celkově se jejich vzájemný vztah změnil. Nedokáží mezi sebou komunikovat tak jako dřív. Spíš mi přijde, že jejich vztah byl založen na dětské lásce a jejich společné minulosti, kdy spolu vyrůstali a neměli nikoho jiného. Teď dospěli, změnili se a měli by se poposunout dál.

Naštěstí se objevila nová postava - Nikolaj. Udržoval mě příčetnou díky svému smyslu pro humor. Každou vyhrocenou situaci mezi Malem a Alinou zachránil svým vtipem. Stal se mou oblíbenou postavou a jsem zvědavá, jak to s ním dopadne. Kromě toho, že je vtipný, je také ctižádostivý a jde si za svým.

Příběh byl opět velmi čtivý a díky autorčinu stylu psaní mě udržoval ve střehu. Místy byl děj vycpávkový, jak to u druhých dílů bývá, ale vlastně se skoro po celou dobu něco dělo. Začátek byl hodně napínavý, a i když se odehrával na lodi, kde není moc prostoru pro rozsáhlý děj, mě to bavilo. Střed knihy malinko pokulhával, ale akční závěr to naštěstí zachránil. Závěr druhého dílu byl šokující, ale autorka rozsvítila světlo naděje.

• čtivost
  • rozšířená mapa o další území
  • Nikolaj a jeho smysl pro humor
  • obálka
  • časté překlepy v textu

Leigh Bardugo se narodila v roce 1985 v Jeruzalémě, ale vyrůstala již ve Spojených státech v Los Angeles. Po ukončení studií na Yaleově univerzitě pracovala v reklamě, jako novinářka a nakonec i jako maskérka a odbornice na zvláštní efekty. Nyní žije a tvoří v Hollywoodu, kde je možné ji čas od času zaslechnout, jak zpívá se svou hudební skupinou. Už své tři první krátké příběhy zasadila do složitého fantasy světa Grišů, který je inspirován carským Ruskem a který není snadné si představit. V roce 2012 vydala první díl trilogie Griša, nazvaný Shadow and Bone, který se okamžitě stal bestsellerem listu New York Times. Rok poté následoval druhý díl Siege and Storm, který se rovněž vzápětí stal bestsellerem a nakonec v roce 2014 vyšel závěrečný díl trilogie Ruin and Rising. Spisovatelka vydala na podzim roku 2015 další knihu, která se odehrává ve stejném prostředí, ale hrdinové jsou jiní. Titul Six Crows se setkal s nadšeným ohlasem u čtenářů, stejně jako jeho pokračování nazvané Crooked Kingdom z roku 2016.

Originální název:                 Siege and Storm
Série:                                         Griša
Díl:                                              2. díl