Recenze: Mráz nebo noc

by - neděle, září 09, 2018

 Temné zlo. Nebezpečná magie. A zoufalý plán. 

Z Meiry se konečně stává pravá královna Zimy. Stále si není jistá svými rozhodnutími a činy, ale to je v jejím věku celkem pochopitelné. Je žijícím zdrojem magie. Vzala svou moc pevně do rukou a je připravena za celou zemi položit život. 
Mather mě už tolik nevytáčel jako v předchozím díle. Uvědomil si, kde je jeho místo a ujal se ho s odpovědností a důstojností. 
Theron se v tomto díle bohužel moc neobjevuje. Lámalo mi srdce, v jaké se ocitl situaci. Ale nakonec mě nezklamal. 
Angra je záporák, který se v ději vyskytuje jen minimálně, zato se o něm mluví neustále. Je to taková hrozba, ale Voldemortovi nesahá ani po kotníky. 
Ceridwen je letní princezna a je to velmi lidská postava. Je nebojácná a drsná, ale v situacích, kdy na tom nejvíce záleží, dostává strach a stává se zranitelnou. Sice se tato postava tolik nevyvíjí, ale i tak tam nějaké změny názorů nalezneme. 

"Touha není slabost. Touha nás pohání. Je to cíl. Co bychom bez ní byli? Jen prázdné nádoby." - Rares, str. 46




První díl měl potenciál, který byl zazděn dílem druhým. Nemám ráda nedokončené příběhy, a tak jsem se do závěrečného dílu pustila bez jakýchkoliv očekávání. A byla jsem mile překvapena. Za mě je to nejlepší díl z celé trilogie a také má nejkrásnější obálku. 

V příběhu je hlavním cílem zbavit svět veškeré magie. V magii je moc, ale může být zneužita. A to se většinou stává. Proto se Meira rozhodne zničit Angru, který chce ovládnout celý svět. Stává se nemožné, Střídavá království uzavírají mír s království ročních období a společnými silami bojují proti nepříteli. Meiru čeká nelehký úkol, ale ona se ním postupem času smiřuje. Úkolem je získat zbylé dva klíče, které vlastní Theron, jež není zcela sám sebou. Pohání ho Rozklad, kterým ho ovládl Angra. 

Na celé této trilogii si lze všimnout autorčina posunu nahoru. Sara se zdokonaluje v psaní a příběh se stává čtivějším. U druhého dílu jsem se opravdu trápila, jelikož mě děj vůbec nebavil. Závěrečný díl to ale zachránil, jelikož byl hodně čtivý. Až mě to překvapilo, s jakou lehkostí jsem otáčela strany a proplouvala příběhem. 

Se stylem psaní se vyvíjely i postavy. Na začátku byli hlavní hrdinové vcelku mladí a nezkušení. Vzdorovali autoritám a měli svou vlastní hlavu. V druhém dílu se jejich role vyměnily, což musel být docela šok. Vzhledem k situaci by bylo vhodné, kdyby se oklepali a prostě to přijmuli. Ale oni se uzavřeli do sebe a řešili to svým vlastním způsobem. V závěrečném dílu dospěli a uvědomili si, že se schyluje k válce a že to je teď nejdůležitější. Zahodili svou pýchu a postavili se problémům čelem a dle mého názoru to vyřešili skvěle. 

Nevím proč, ale poslední dobou očekávám špatné konce a dokonce bych je i přijala. Možná to bude tím, že mi hlavní postavy zrovna nepřirostli k srdci. Neříkám, že Meiru nemůžu vystát, ale prostě jsem se s ní neztotožnila. Ale chápu, že autorky mají své postavy vymazlené a nerady je zabíjejí. Tohle dokáže snad jen George R. R. Martin. Ale možná je to dobře. Možná je důvod, proč má většina knih šťastné konce. 

Nicméně jsem touto recenzí chtěla říct napsat, že neuděláte špatně, když po této sérii sáhnete. Samozřejmě se nic nestane, když ne. Já jsem sama za sebe ráda, že jsem tuto trilogii přečetla. Druhý díl byl - jak je zvykem - vycpávkový, ale závěrečný díl to zachránil. Navíc Sara Raasch je naprosto sluníčková osoba, na kterou se nesmírně těším. Také se těším na další její knihu - These Rebel Waves  která u nás vyjde v den Humbooku! 

"Ale na tomhle světě nic není tak, jak si lidé zaslouží. Strašné věci se dějí bez příčiny nebo vysvětlení a zůstává po nich jen hrůza. Lidé se rozhodují a nemyslí na následky. Prostě něco udělají a pak utečou do tmy, aniž by přiznali své chyby." - str. 52

                                        krásná obálka                                chyby v textu 
                                              mapa
                                            čtivost
                                              akce

"Angra mě chtěl zlomit. Ale podařilo se mu jen způsobit, že jsem nezlomná." - Meira, str. 111

Sara Raasch už odmala věděla, že chce psát knihy. Zatímco její kamarádi si otevřeli stánek s citronádou, ona se snažila prodat své ručně vyrobené knížky. A od té doby se toho moc nezměnilo. Sara nadále kreslí a její vášeň pro psané slovo a jiné světy ji dokonce dovedla k vydání třídílné série Sníh nebo popel. Více se o ní dozvíte na sararaasch.tumbrl.com


Originální název:                            Frost Like Night
Série:                                                 Sníh nebo popel
Díl:                                                     3. díl
Vydáno:                                             2. srpna 2018, CooBoo
Počet stran:                                      327 stran
Žánr:                                                  Fantasy, Young Adult
Čteno:                                                07. - 09. září 2018
Hodnocení:                                       3,5 hvězdičky

Za knihu bych chtěla moc poděkovat nakladatelství CooBoo a Humbooku. Knihu můžete pořídit ZDE a přijďte se podívat na autorku, bude totiž na letošním Humbooku! 

Četli jste tuto sérii? Chystáte se? 
Jestli jdete na Humbook, těšíte se na Saru Raasch? 

You May Also Like

0 komentářů

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)