Becky Albertalli | Holka mimo rytmus

by - neděle, července 28, 2019


JAKO BYCH PROŠVIHLA SPRÁVNOU CHVÍLI A TEĎ JEDU CELOU PÍSNIČKU MIMO RYTMUS


U mé kamarádky Maky (@endlessbibliophile) na blogu se mi zalíbily články Deset důvodů, proč si přečíst tuto knihu. A tak jsem se rozhodla, že napíšu také takový. Přináším tedy článek s deseti důvody, proč si přečíst knihu Holka mimo rytmus.

1) Pokračování série Probuzení Simona Spiera/Já, Simon
Tohle zláká jen ty čtenáře, kteří už mají přečtenou výše zmíněnou knihu. Ale určitě to zaujme i ty, kteří viděli jen film a líbil se jim. Tato kniha je volným pokračováním, které je více zaměřeno na postavu z minulého dílu - Leah. Můžete si ji však přečíst, i když jste předchozí knihu nečetli. 

"Nenávidím, když jsou kreténi talentovaní. Chci žít ve světě, kde se dobrým lidem ve všem daří a debilové jsou neschopní."
2) Hl. postava - Leah
V několika recenzích jsem četla, že se čtenáři s postavou neztotožnili. Nemyslím si, že by to bylo v příbězích důležité. Podstatnější mi přijde nějaká sounáležitost, soucit a empatie. Já jsem se však s Leah v některých věcech shodla a byla bych dokonce ráda, kdybych s ní mohla kamarádit. Byla svá, na nic si nehrála, nepřetvařovala se, i když přátelům tajila jednu osobní věc. Měla se ráda přesně tak, jak byla. Nevadilo jí, že je při těle, měla prostě ráda jídlo. Byla dobrou kamarádkou a dcerou. 

"Držíš dietu?"
"No dovol?"
No fakt, kdo tohle říká? Tak zaprvé, právě jsem snědla tři zadky M&M´s. Zadruhé, drž sakra klapačku. Přísahám, že lidi prostě nedokážou pochopit, že existují tlusté holky, co nedrží dietu. Je tak těžké uvěřit tomu, že mám fakt ráda svoje tělo?

3) Autorčin styl
Becky Albertalli píše neuvěřitelně poutavě. Pro mě není důležité začíst se do příběhu hned na první stránce, ale určitě je to dobré plus. U této knihy mě však dostala hned asi druhá věta a věděla jsem, že si čtení budu užívat. Becky nepíše nijak složitě, ani nepoužívá příliš zdlouhavé popisy. Čtení rychle utíká a rozhodně se nebudete nudit.

"Ta holka je jak taťka z předměstí s krizí středního věku v těle čtvrťačky."

4) Reálné postavy a příběh
Po všech fantasy knihách s vymyšlenými světy a hrdiny se schopnostmi byla tohle příjemná změna. Postavy jsou reálné, mají dobré i špatné vlastnosti. Dokážete se vžít do jejich situace a uvažovat, jak byste se zachovali vy. I příběh si dokážete živě představit a je dokonce možné, že se vám nebo někomu ve vašem okolí stalo něco podobného. 

"Vůni Waffle Housu mám hrozně ráda. Je to dokonalá kombinace másla, javorového sirupu, slaniny a možná cibule? Ať je to cokoli, měli by to stáčet a dávat do fixů s voňavou náplní, abych mohla malovat sexy postavy z mangy, které voní jako tenhle podnik."

5) Zmínky Harryho Pottera
Je očividné, že je autorka fanynkou Harryho Pottera. Zmínky jsou v příběhu časté a mé srdce při každé z nich zaplesalo. 

"V obýváku si nic, kde je páreček Drarry - Draco a Harry - číst nemůžu, ani když tu není mamka. Drarry patří do mého pokoje. A je mi jedno, jak moc oplzle to zní." 

6) Přátelství
Hlavními postavami jsou mladí lidé, kteří ukončují poslední ročník na střední škole a chystají se na vysokou. V tomto věku hraje přátelství důležitou roli a není tomu výjimkou ani v tomto příběhu. Objeví se zde i tolik časté a obvyklé hádky a pomluvy. Ale všechno nakonec vždy dopadne. 

"Abby se líbí Harry Potter. To je jako říct, že pohádkový dědeček je docela hodný. Že Shawn Mendes nevypadá špatně. Člověk nemůže o Harrym Potterovi říct, že se mu líbí. Musí se do něj zamilovat, být úplně posedlý." 
7) Hudba
Hudba zde hraje velkou roli. Leah je členkou hudební kapely - hraje na bicí. A jelikož je milovnicí hudby, objevují se zde nějaké písničky a vy si je můžete ke čtení pustit a hned se více přiblížíte příběhu. Já se musím přiznat, že poslouchám něco jiného než Leah, takže jsem si písničky nepouštěla, ale to mi vůbec neubralo na požitku ze čtení. 

"Jsem jako pojistky. Když mě člověk přetíží, tak se prostě vypnu."

8) Vztah matky s dcerou
V pubertě je obvyklé, že děti nevycházejí s rodiči. Leah má však s matkou dobrý vztah. Sice se jí nelíbí matky nový přítel, ale nakonec si v něm zalíbení najde. Není na ni příliš drzá a vychází spolu dobře, což jim oběma ulehčuje život, jelikož žijí samy dvě. Jsem ráda, že se v knihách pro mladší čtenáře objevují i rodiče hlavních postav. Nelíbí se mi, když se v celém příběhu o rodičích neobjeví ani slovo. Vždyť to oni nás vychovali, zaslouží si pozornost, nebo alespoň zmínku. 

"Jsem vlastně taková místní tlustá zmijozelská Rory Gilmorová."

9) LGBT tematika
S touto tematikou jsem se setkala už dříve. Nemůžu říct, že bych ji nějak vyhledávala, ale rozhodně se jí nebráním. Velkým plus však je, že v této knize se neobjevuje jen gay/lesba zastupitelé, ale i bisexuálové. S tímto zařazením jsem se v knize ještě nesetkala. 

"Tváře teď mám rozpálené mimo všechna obvyklá měřítka. Mohla bych na nich grilovat steaky. Mohla bych jimi ničit teploměry a žehlit vlasy a taky způsobit popáleniny druhého stupně." 

10) Citáty/hlášky
V této knize je nesmírný počet všemožných hlášek a citátů. Někdy jsou hlubší a člověk se nad nimi může chvíli zamyslet. Jindy jsou prostě jen vtipné nebo sarkastické. Hodně jsem si jich značila a rozhodně to zvedlo mé hodnocení. 

"Je to na nic, když se život dál posunuje bez vás. Někdy se cítím opomenutě i tehdy, když život dál plyne i se mnou."

Sečteno a podtrženo, tahle kniha je jako dělaná pro slunečné letní dny. Odpočinete si u ní a zahřeje vás u srdíčka a třeba i dojme. Já jsem od ní dostala přesně to, co jsem čekala a jsem spokojená. 

Za knihu děkuju nakladatelství Euromedia. Můžete ji zakoupit TU

Info o knize:
Série:                                   Creekwood
Díl:                                       2.
Žánr:                                    Literatura světová, Romány, Young Adult
Vydáno:                               2019, Yoli
Orig. název:                        Leah on the Offbeat (2018)
Počet stran:                        272
Hodnocení:                         4 hvězdičky

Info o autorce:
Becky Albertalli je americká spisovatelka knih pro teenagery. Dospívajícím se věnuje nejen ve svých knihách, ale i v profesním životě. Za svůj debutový román Já, Simon (vyšel také jako Probuzení Simona Spiera, česky YOLI 2017 a 2018) obdržela autorka Cenu Williama C. Morrise, byla nominována na Cenu Andrewa Carnegieho a americkou Národní cenu za literaturu. Román byl několika periodiky jmenován jednou z nejlepších knih v žánru Young Adult. Holka mimo rytmus navazuje na román Já, Simon, tentokrát se však autorka soustředí na Simonovu nejlepší kamarádku Leah. YOLI vydalo také Podělaným navrch.

You May Also Like

3 komentářů

  1. taky ji zrovna louskám :-D zatím z ní teda nemám takový pocit jako ze Simona, ale jsem na začátku, tak se to snad rozjede:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, taky se mi líbí tenhle typ článků (x důvodů proč cokoliv)! A na tuhle knížku si trochu brousím zuby. ^^

    OdpovědětVymazat
  3. Knížku jsem už zaregistrovala, ale upřímně mě moc nelákala, ale tato recenze to celkem i změnila :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)