Recenze: Tanec s draky

by - středa, srpna 16, 2017

Na východě, sužována svými nepřáteli, vládne jako královna města postaveného na prachu a smrti Daenerys, poslední potomek rodu Targaryenů, jejíž draci vyrostli do hrůzné dospělosti. Nyní, když je známo místo jejího výskytu, se mnozí vydali Daenerys a její draky hledat. Mezi nimi i trpaslík, Tyrion Lannister. Mezi další hledače patří dornský princ, železný kapitán i tajemný modrovlasý mladík, který zdaleka není tím, za koho jej vydávají... Na severu stojí velká Zeď z ledu a kamene – stavba pevná jenom tak, jako jsou pevní ti, kdo na ní slouží. Jejím 998. velitelem byl zvolen nemanželský syn Eddarda Starka, Jon Sníh, který má nepřátele jak v Hlídce, tak za Zdí, kde se šikují k útoku armády divokých... A za Zdí je i malý chlapec, jeho bratr Bran, obdařený dosud netušenými schopnostmi.

Výsledek obrázku pro george r. r. martin
George R. R. Martin, spisovatel nepřekonatelné vize, síly a imaginace, vytvořil stěžejní literární dílo. V pátém díle své úžasně čtivé ságy opět potvrzuje kvality mistra vypravěče, čímž nasazuje laťku kvality, podle které budou v následujících letech hodnocena všechna díla žánru fantasy.

"Odešli - do stromů a potoků, do skal a země. Do hlíny a popela."

Tato kniha nemohla chybět v mé knihovničce. Jediným mým přáním k Vánocům byla tato série. Po dlouhém přemlouvání mamka svolila a já byla nejšťastnější dívka na světě. Hned druhý den po Vánocích jsem se pustila do prvního dílu a řekla si, že každý měsíc přečtu jeden. A než jsem se nadála, držela jsem v ruce poslední vydaný díl. Musím se přiznat, že jsem měla slzy v očích, když jsem otáčela poslední stránku a četla si Martinovo poděkování.

"Být nadržený je skoro stejně dobré jako být opilý." - Tyrion Lannister
Už u recenze k předešlému dílu jsem se zmiňovala o tom, že se mi obálky nelíbí. Drak je ještě ucházející, ale žena (Daenerys) s hořícími vlasy je dle mého názoru nepovedená. Oceňuji ale snahu zobrazit obrázek hodící se k názvu dílu.

"Podle mne je celý život jeden velký žert. Tvůj, můj, všech." - Tyrion Lannister

Mou knižní nejoblíbenější postavou není nikdo jiný než Tyrion Lannister. Rod Lannisterů nemám zrovna v lásce, ale co by to byl příběh bez zloduchů, že? Ale Tyrion je jiný. Je to nehezký trpaslík, který už od malička snáší urážky dokonce od svých příbuzných. To ho udělalo tak silným na duchu. Je odhodlaný a velice inteligentní. Vůbec by nebylo od věci, kdyby Železný trůn patřil jemu.

Další mou oblíbenou postavou je Jon Snow. Musím se ale přiznat, že je to spíše kvůli seriálovému zpracování, kde tuto postavu hraje Kit Harington. Kdyby nebylo seriálu, možná by Jon nepatřil k mým nejoblíbenějším. Je to ale mladý hoch, bastard, který vyrůstá na Zimohradu se svým otcem a nevlastními sourozenci. Nevlastní matka ho nenávidí. Vlastně si jsou s Tyrionem vcelku podobní. V tomto díle je Jon velitelem Noční hlídky. Samozřejmě jsem věděla, co se stane, protože jsem viděla seriál, ale stejně mě to dostalo a plakala jsem. Kdo četl nebo viděl, ví o čem mluvím. Ostatním nechci prozrazovat děj.

"´Čtenář prožije tisíc životů, než zemře,´poznamenal Jojen. ´Člověk, jenž nikdy nečte, prožije jen jeden.´"

Vážně už mi docházejí slova na to, abych vychválila tuto sérii a hlavně spisovatelský um Martina. Tento člověk je pro mě něco jako Bůh. Nemůžu uvěřit, jak mohl něco takhle senzačního vymyslet. A to ještě ani není konec. Nemůžu se dočkat, až vyjde další díl a já ho budu držet v rukou.

Při čtení jsem si musela zapisovat každou postavu a u některých jsem si ani nebyla jistá, kdo vlastně jsou a jakému rodu slouží. Vím, že je na konci knihy rodokmen, ale nechtělo se mi v něm pořád listovat. Neumím si představit, jakou musí dát práci tohle napsat. Všechno si spojit dohromady, aby vše se vším souviselo. Docela by mě zajímalo, jak psaní u Martina vypadá. Jak dlouho mu trvá napsat jednu kapitolu?

"Muž může vlastnit ženu, a muž může vlastnit nůž, ale žádný muž nemůže vlastnit oboje." - Ygritte

Nebudu to nadále protahovat. Tato série rozhodně patří mezi nejlepší ze žánru fantasy. A možná mezi nejlepší vůbec. S každým otočením další stránky vám vyskočí v hlavě otazník nebo vykřičník. Nejde přestat číst, musíte se dostat nakonec a dozvědět se, co bude dál.

Jestli jste vášnivým čtenářem žánru fantasy, jestli máte rádi rytíře, války, draky, napětí, hluboké myšlenky a já nevím co ještě, rozhodně po této sérii sáhněte!

Hodnocení:
asi jsem na Martina moc tvrdá, že?