Vic James | Zlatá klec

by - úterý, února 26, 2019


Na tuto knihu mě nalákala Míša z Radši_knihu, ale její příběh mě zaujal už při oznámení Fragmentu, že budou knihu překládat. Obálka knihy je jednoduchá, ale upoutá vaši pozornost. V popředí ruka s oschlou větvičkou a v pozadí Británie, kde se příběh odehrává. Za mě rozhodně povedená obálka. Příběh je vyprávěn er-formou a vypravěči se střídají, což může být pro některé čtenáře rušivý element.  

Příběh se odehrává v Británii, jak už jsem zmínila dříve. Poznáme Kyneston, kde žijí Mocní, kteří disponují magií nazývanou Síla: "Projevuje se u nepatrné části obyvatel a předává se z generace na generaci. Některé vlohy jsou univerzální, jako třeba schopnost uzdravit sám sebe. Ostatní, jako přeměna, vliv na druhé, vnímavost a uvalení trestu se u každého projevuje jinak." 
Druhým místem, které je středem dění, je Milmoor, pracovní tábor. 


"Kromě Mocných, aristokratů se zvláštními schopnostmi, museli všichni v Británii strávit deset let svého života v pracovních táborech, které stály v blízkosti každého velkého města na severu. Bez platu, bez možnosti odkladu."

V příběhu se vyskytuje veliké množství postav, přesto zmíním jen ty nejdůležitější. 
Rodina Hadleyových se skládá z otce, který se stará o auta; matky, zdravotní sestry; nejstarší dcery Abi, Luka a maláéDaisy. 
Abi je velmi milá a starostlivá dívka. Napadlo ji, že by celá rodina mohla odjet k Jardinovým do Kynestonu a společně si odpracovat nucené práce. Bohužel vše nešlo podle jejího plánu. 
Luke je na začátku nevyzrálý chlapec, ale po čas příběhu z něj vyroste urostlý a rozumný mladý muž.
Daisy je asi deseti letá holčička, která se ze dne na den musí stát chůvou jiné malé holčičky. 

Gavar Jardin je nejstarší z rodiny Jardinových a je dědicem Kynestonu. Je agresivní a namyšlený, ale na svou dceru Libby nedá dopustit a je snaží se s ní trávit každou volnou chvíli.
Jenner je prostřední syn, který ovšem nemá žádnou Sílu. Jeho rodina se za něj stydí, ale to mu nebrání být nejlepším z nich, co se chování týče. Je lidský.
Silyen je nejmladší z bratrů, a také nejsilnější. Pro mě je to nejzáhadnější postava příběhu a věřím, že nás ještě dost překvapí.

"Právě vám začaly nucené práce, a tím pádem se z vás staly bezprávné osoby. Jste majetkem státu. Abych to blíž vysvětlil tady tý malý: znamená to, že už nejste lidi a nemáte vůbec žádný práva. Vůbec žádný."

Musím se přiznat, že jsem od této knihy čekala opravdu hodně, jelikož ji doporučovala Míša z radši_knihu a dala jí, tuším, pět hvězdiček. Uznávám, že svět je originální a má skvělý potenciál, který mi ovšem nepřišel využitý. Jde poznat, že je to autorčina první kniha a že má ještě co zlepšovat. Tím však nechci říct, že by kniha nestála za přečtení, to vůbec ne. Bavily mě kapitoly z pracovního tábora Milmooru, jelikož tam nebyly tak dobré podmínky, jako byly třeba na Kynestonu. Luke se musel obrnit, aby přestál to, co ho potkávalo každý den. A jak už jsem zmínila, z nevyzrálého chlapce se stal muž. Lukova postava se mi líbila ze všech nejlíp, jelikož byl poznat jeho vývoj a na něm jsme si mohli uvědomit, jak vás nucené práce mohou změnit. Dále bych chtěla ocenit romantickou linku, která byla v tomto  případě nepatrná. Sice byla předvídatelná, ale v příběhu nebyla nucená a nevadila mi. 

Autorčin styl psaní mi přišel jednoduchý, ale četl se dobře a příběh mi rychle ubíhal. Akce v Milmooru střídala klidnější části v Kynestonu, ale nemůžu říct, že bych se nudila, i když byly akčnější scény zábavnější a napínavější. V závěru knihy se stala jedna šokující věc, kterou stále nemohu pochopit. Stala se tak rychle a nečekaně. Myslím si, že je to dobrý podklad pro další díl a jsem opravdu zvědavá, jak se vše vysvětlí. 

"Jen s důvěrou je všechno možné. Důvěra ti propůjčí něčí oči, něčí silné paže nebo bystrý mozek. Společně jste mnohem větší."

Knihu vám vřele doporučuji. Nebyla to sice nejlepší kniha, kterou jsem kdy četla a nezažila jsem při čtení "wow" efekt, ale rozhodně nebyla špatná. 

Vic James pracuje v televizi jako vedoucí vysílání aktuálních událostí a miluje příběhy ve všech podobách. Její programy pro BBC1 vysílaly zpravodajství z prezidentských voleb v USA v roce 2016 i z referenda o vystoupení Británie z EU. Dvakrát byla porotkyní v soutěži časopisu The Guardian Not the Booker Prize. Zlatá klec je jejím prvním románem, jehož koncept vyhrál na Wattpadu hlavní cenu za nejdiskutovanější fantasy knihu. Žila v Římě a Tokiu, momentálně bydlí v Londýně. 

Série:                          Temné nadání
Díl:                              1. díl
Orig. název:               Gilded Cage (2017)
Žánr:                           Romány, Fantasy
Vydáno:                      2019, Fragment
Počet stran:                384
Překlad:                      Milena Hordinová
Čteno:                         15. - 22. února 2019
Hodnocení:                3 hvězdičky

Za poskytnutí knihy děkuji nakladatelství Albatros Media, pořídit ji můžete zde.

You May Also Like

9 komentářů

  1. O téhle knize slyším ze všech stran. Námět zajímavý, obálka krásná a recenze skvělé. Ale stále nevím, jestli mě ta kniha láká natolik, aby přeskočila mé nynější favority.

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Své favority nemusíš přeskakovat. Stačí, když se za ně zařadí, ale přečti si ji brzy :)

      Vymazat
  2. V poslednej dobe Fragment a Cooboo v ČR vydádavjú fakt dobre kúsky. Ja som si chcela prečítať napríklad Les, ale naša slovenská strana nejako zase mešká :-/ vidím to tak, že keď pôjdem do Brna či Prahy, tak nielen skrachuje moja peňaženka, ale aj zaplače môj kufor :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to znám :D Vychází tolik skvělých knih, že nevím, kterou číst dřív :D

      Vymazat
  3. obalka je pekna a zajimava, ale knihu zatim neresim, uz tak je muj seznam nekonecny :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Nevím jestli si knihu přečíst, svět je hodně zajímavý a ta obálka je fakt krásná. Jestli budu mít možnost tak jí šanci dám ♥

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
  5. Nad touto knížkou stále uvažuji, ale nevím, zda do ní jít. Příběh zní za mě skvěle, ale nemyslím si, že by mě zrovna teď bavil... Uvidím v budoucnu. Třeba se ke knize přeci jen jednou dostanu. :)

    OdpovědětVymazat
  6. V názoru na tuhle knihu se v zásadě shodneme... Pořád ti ještě závidím, ž jsi v ní našla aspoň nějaké citáty :D
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
  7. Zlatá klec se mi líbila, taky bych jí nedala plný počet hvězd, ale byl to hodně dobrý start nové série. Jen těch postav tam bylo obrovské množství, ve kterém sjem se ztrácela. Kapitoly s Lukem mě bavily asi nejvíce. Jsem hodně zvědavá na druhý díl a přiznám se, že do něj vkládám velké naděje :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)