Marissa Meyer | Renegáti & Protivníci

by - čtvrtek, července 11, 2019




KDO SE NIČEHO NEBOJÍ, NEMŮŽE BÝT STATEČNÝ



Autorka Marissa Meyer je u nás známá svou sérií Měsíční kroniky. I když jste tuto sérii nečetli, určitě jste o ní slyšeli. Já jsem jí podlehla teprve nedávno, tuším, že minulý rok. Zbývá mi ještě Winter a doplňující novely, ale už přečtením prvního dílu jsem věděla, že jsem objevila novou oblíbenou autorku, která se řadí mezi J. K. Rowling, George R. R. Martina, Richelle Mead a Leigh Bardugo. Marissa má širokou slovní zásobu, smysl pro jazyk a neskutečně velkou představivost. Její světy a všechny postavy jsou velmi promyšlené a propracované. 

Anarchisty nezajímalo, co přijde, až se starý svět zhroutí. Šlo jim jen o změnu, a tu dostali. A tak svět, který po sobě zanechala civilizovaná společnost, zaplavil chaos. Těm rokům se říká věk Anarchie. Nebyla policie. Neexistovalo vězení. Sousedé okrádali sousedy. Silní stáli proti slabým. V takových dobách ztrácí lidskost naději. Ale pak, zdánlivě zničehonic...přišla naděje. Naděje si říkala Renegáti. 


Tato nová série, Renegáti, není retellingem jako autorčiny předešlé knihy. Je o superhrdinech a padouších. A to je rozhodně něco pro mě! Jsem velký fanoušek všech Marvel filmů a jsem nadšená, že vznikají i knihy s touto tématikou. Vím, že ještě vyšla Wonder Woman, Batman a Cat Woman. Četla jsem akorát první ze zmiňovaných, ale bohužel mě nenadchla. Úplným opakem byli však Renegáti. Vyšli v roce 2018, ale já se do nich pustila teprve teď. Po dočtení jsem se proklínala. Proč jsem tak dlouho otálela? 

Kniha začíná takovou předmluvou před prologem a hned první věta (Na začátku jsme byli padouši všichni.) mě vtáhla do děje a pustila mě až na poslední straně (str. 506). Knihu jsem četla 4 dny a to jsem nečetla celý den, ale jen ve volných chvílích. To dokazuje to, že je kniha opravdu napínavá a bude vás nutit pokračovat dál. Chodit spát v noci a vstávat brzy ráno, abyste mohli číst. 

Svět hrdiny potřebuje.
To nám tvrdí v jednom kuse.
Ale oba víme, že světu by bylo líp bez hrdinů. Bez padouchů. Bez kohokoliv z nás, kteří se jen pleteme do života normálním, šťastným lidem. 


První díl nás seznamuje s novým světem a s rozdělením mezi Renegáty a Anarchisty. Ace Anarchista bojoval za to, aby se žádný Výjimečný (člověk se schopnostmi) nemusel skrývat. Nechtěl, aby se jich lidé báli, chtěl pro všechny volnost a rovnoprávnost. Jenže místo toho, aby něco vytvořil, vše ničil. Proto vznikli Renegáti. Přemohli Ace Anarchistu, ujali se vedení a nastolili pravidla. Byli jako Avengers. Zajímavé je, že dvě hlavní postavy stojí každá na jedné straně. Adrian alias Sketch je adoptovaným synem dvou Renegátských hrdinů - Kapitána Chromia a Dread Wardena (Ano, oba jsou muži a i tato kniha splňuje LGBT tematiku). Na druhé straně stojí Nova alias Nightmare, neteř Ace Anarchisty, která v šesti letech přišla o svou rodinu. 

Sledujeme, jak se každá skupina chová a jak vše není jen černé a bílé. Anarchisti nejsou jen padouši a i mezi Renegáty se najdou tací, kteří porušují pravidla. Celý příběh je geniálně propracovaný a velmi čtivý. Svět je sice vymyšlený, ale autorka do příběhu nenápadně vkládá myšlenky, které se týkají i našeho skutečného světa. A když je tam objevíte, pozastavíte se a zamyslíte. 

Každá revoluce jde ruku v ruce se smrtí. Někteří musí zemřít, aby jiní mohli žít. Je to tragédie, ale zároveň pravda.

Určitě jste už slyšeli o tvrzení, že druhé díly jsou vycpávkové. Bohužel je to ve většině případů pravda, ale tato série je výjimkou. Protivníci sice nejsou lepší než Renegáti, ale rozhodně nejsou o ničem. Příběhu chybí špetka šťávy z prvního dílu, ale nudit se rozhodně nebudete. Příběh navazuje tam, kde skončil. Nova je Renegátkou a snaží se získat informace, které by se Anarchistům hodily. Je zajímavé sledovat její vývoj, který si i ona sama uvědomuje. K Renegátům cítí nenávist za to, co kvůli nim musela zažít. Jenže začíná zjišťovat, že nejsou přesně takoví, jaké si je představovala. Našla si mezi nimi přátele, kterým ale musí každý den lhát a hrát si na někoho, kým není. Ale je tomu opravdu tak? Kdo vlastně je? 

Obě knihy mají krásné obálky a mně osobně se více líbí obálka druhého dílu. V druhém díle je něco, co v tom prvním chybělo - a tím je obsazení. Nevím jak vy, ale já jsem na jména hrozná, takže jsem si u Renegátů musela všechna vypsat a napsat si k nim aliasy. Noa v druhém díle to udělali za mě a dokonce u každého připsali i jejich schopnosti, čímž nám usnadnili práci. 



Dokud bude anarchie synonymem pro chaos a zoufalství, Anarchista bude jen jiným výrazem pro zločince.



Mě samotnou překvapilo, co vše si z toho příběhu můžeme odnést. Řeknete si, vždyť je to fantasy, je to vymyšlené a čtete to jen pro zábavu a relaxaci. Ale i v těchto příbězích jsou někdy skryty hluboké myšlenky. Tento příběh lze aplikovat na náš život. Protože i my škatulkujeme lidi podle jejich činů. Někdo jednou něco ukradne a hned dostane nálepku "zloděj". Ale nikdo z nás se nezamyslí nad důvodem jeho činů. Co když je bez práce a jeho příbuzný zrovna tuhle věc potřeboval, aby přežil? Neudělali bychom v této situaci to samé? Dělá to z nás hned zločince? 

Jste tým Renegát nebo Anarchista? Já se pořád nemohu rozhodnout. Renegáti pomáhají druhým a snaží se šířit pohodu a klid. Jenže je pravda, že se na ně lidé příliš spoléhají a sami nic nezmůžou. Anarchisti sice nikoho nezachraňují, ale zase nepáchají obrovské zlo. Je to těžké. A jak jsem řekla, vše není buď černé nebo bílé. 

Někdy je potřeba obětovat slabé, aby silní prospívali. 

Marissa Meyer je srdcem fanynka se skříní plnou kostýmů, hůlkou Harryho Pottera na stole a figurkou Tuxedo Maska zavěšenou v autě na zpětném zrcátku. Jejím nejoblíbenějším párem pořád zůstává Han a Leia. Možná je, možná není kyborg. Je autorkou knih pro teenagery, včetně bestsellerové série Měsíční kroniky.






Renegáti                                                                                   Protivníci               
Žánr: literatura světová, sci-fi, Young Adult                      Žánr: lit. světová, Sci-fi, Young Adult
Vydáno: 2018, Egmont                                                           Vydáno: 2019, Egmont
Orig. Název: Renegades (2017)                                             Orig. název: Archenemies (2018)
Počet stran: 512                                                                        Počet stran: 432
Čteno: 24. – 27. červen 2019                                                 Čteno: 01. - 10. července 2019
Hodnocení: 5 hvězdiček                                                         Hodnocení: 3,5 hvězdiček

Za recenzní výtisk Protivníků děkuji nakladatelství Albatros Media, knihu si můžete koupit TU!

You May Also Like

3 komentářů

  1. Zatím jsem četla jen první díl a líbil se mi, i když byl dost předvídatelný. Tak jsem zvědavá na zbytek. Počkám si na ten poslední a pak to dočtu...

    OdpovědětVymazat
  2. No jo, autorčinu Cinder jsem si chtěla přečíst už asi tak milionkrát, ale vždycky, když si to naplánuju, se mi pak do čtení nechce. Ona za to nemůže, jen prostě na ni ještě nikdy nebyl vhodný okamžik. :D :)

    OdpovědětVymazat
  3. Renegáty miluju, ale osobně jsem propadla i Protivníkům. Poslouchala jsem anglickou audioknihu a naprosto mě to dostalo, pomalá romance a všechen ten nádherný jazyk...
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)