Sadie | Courtney Summers

by - neděle, srpna 25, 2019



Sadie je zařazena do žánru Young Adult Mystery a jestli mě paměť neklame, je to mé první setkání s tímto žánrem. Původně jsem neměla v plánu knihu číst, ale jedna bookstagramerka (@kristiespacilova) o ní tak básnila, že mě nalákala. Kniha řeší vážné téma vražda mladé dívky a její vyšetřování. Čekala jsem ponurý příběh plný tajemství a záhad. 
„Lidi se nemění. Jen se naučí líp skrývat, kdo ve skutečnosti jsou (Sadie, s. 65)“
Příběh má dvě vyprávěcí linky. Jedna je v podobě podcastu s názvem Holky, což pro mě byla další novinka, kterou jsem uvítala. Druhou linku má na starosti Sadie, hlavní postava tohoto příběhu. „Holky vycházejí z námětu jednoho z našich dlouholetých producentů Westa McCraye, který je taky uvádí. Dozvíte se, co se stane, když šokující zločin odhalí hluboce znepokojivou záhadu. Je to příběh o rodině, o sestrách a o zamlčovaných životech prožitých v amerických maloměstech. O tom, kam až jsme schopni zajít, abychom ochránili své milované… a o vysoké ceně, kterou zaplatíme, když se nám to nepodaří. A stejně jako tolik jiných příběhů i tenhle začíná mrtvou holkou (Sadie, s. 7).“
Místo konání je město Cold Creek v Coloradu, které má osm set obyvatel. Mattie Southernová je nalezena mrtvá v jabloňovém sadu. Příčinou smrti bylo poranění hlavy způsobené tupým předmětem. To je vše, co policie zjistila. Pachatele zatím neodhalila, ale pracuje na tom. Ale Sadie, Mattiina starší sestra, moc dobře ví, kdo to udělal. A hodlá se pomstít.
„Pokud jsem se o Sadie Hunterové něco dozvěděl, tak to, že ve vlastním životě hrála skoro druhořadou roli. Žila pro Mattie, žila, aby milovala svou sestřičku, starala se o ni a chránila ji, do posledního dechu (Sadie, s. 263).“
Tohle je asi vše, co potřebujete k ději vědět. Sadie je devatenáct let a sama se vydává na cestu za mužem, o němž je přesvědčená, že zabil její sestřičku. Jejich matka je opustila. Byla alkoholička a stejně se o ně nestarala. Sadie se o vše starala sama. Neměla žádné dětství, ale to jí nevadilo, dokud měla Mattie. Ted je ale pryč a Sadie ztratila smysl svého života. 
„Ukradnu mu světlo z očí. Chci sledovat, jak bude vyhasínat. Na násilí se sice nemá odpovídat dalším násilím, ale občas mám pocit, že násilí je jediná odpověď. Přesně to udělal on Mattie, takže si nic jiného nezaslouží (Sadie, s. 44).“
Musím se přiznat, že vyprávění prostřednictvím podcastu mě bavilo víc. Rychleji plynulo a bylo celkově takové svižnější a zajímavější. Vyprávění pohledem Sadie mě občas nudilo. Fakt, že dívka koktala, mi nevadil, ale byl to nejspíš důvod, proč moc nemluvila, takže to byly většinou popisy, což mě občas nudilo. Nicméně některé dívčiny myšlenky nebo pocity byly zajímavé a zvýrazňovala jsem si je. Zamýšlela jsem se nad tím, čemu ji její život vystavil. Byla mladá, a stejně musela přemýšlet o takových věcech. Musela řešit vraždu své sestry, jelikož policie toho nebyla schopná. Musela být tak opuštěná. Ale to ji nezastavilo. Byla silná a odhodlaná. Nenechala se odbýt, dál se ptala a vyzvídala. Její vytrvalost se mi líbila. 
„Každé ráno jsem ji budila, připravovala jsem jí jídlo, vodila jsem ji na autobus do školy, po výuce jsme na ni čekala na zastávce, sdírala jsem si kůži z těla, jen abych nás udržela nad vodou, a když to tady takhle všechno předestírám, netuším, jak jsem to dokázala. Nevím, kde byste pod tím vším našli moje tělo. A je mi to jedno. Kdybych musela, udělala bych to zas a znova, na věky věků. Nevím, proč to není dost, aby mi ji to vrátilo (Sadie, s. 95).“
Všechny tyhle úryvky znějí opravdu dobře. Pravdou ale je, že mě čtení moc nebavilo. Trvalo nějakých sto stran, než jsem se začetla. Pak mi to přišlo pořád takové monotónní. Sadie cestovala na svou pěst, aby našla vraha své sestry. Opakovala pořád to samé. Ale posledních 50/60 stran bylo opravdu napínavých a nemohla jsem se odtrhnout. 
„Krása dětství spočívá v tom, že vám úplně nedochází, jak je život drahý. Jídlo se prostě objevuje v ledničce, máte střechu nad hlavou, protože ji mají všichni, a elektřina je nějaké kouzlo, přímo z Harryho Pottera nebo tak něco, protože kdo by dokázal vyčíslit cenu světla? (Sadie, s. 160).“
Sečteno a podtrženo, tuto knihu jsem ohodnotila průměrně. Možná to bylo tím, že jsem od ní čekala opravdu hodně. Jestli chcete číst knihu s vážným tématem, která vás zasáhne, sáhněte po knize Říkala si o to nebo Akvárium. Sadie byla takovým lehčím čtením, možná proto, že je to YA. Jsem ráda, že jsem si knihu přečetla, ale podruhé bych po ní nesáhla. Zkuste ji a uvidíte. 
„…láska je komplikovaná, je zapeklitá. Může nás inspirovat k obětavosti, sobectví, našim největším úspěchům i nejkrutějším chybám. Svádí nás dohromady a stejně tak dobře nás může rozdělit (Sadie, s, 268).“

Informace o autorce
Courtney Summers, narozena 1986 v Belleville, Ontario, Kanada je spisovatelka Young Adult knih. Její nejznámější díla jsou Cracked Up to Be, To není test, All Rage a Sadie. Vydání knihy Sadie bylo doprovázeno vydáním falešného podcastu s názvem The Girls: Find Sadie, který je k dispozici na stránkách Apple Podcasts a Stitcher. Kniha nedávno získala cenu Edgar Awards za rok 2019 za literaturu "Best Young Adult". 
Informace o knize
Žánr:                                                 Literatura světová, Young Adult, Dívčí romány
Vydáno:                                            2019, CooBoo
Orig. název:                                     Sadie (2018)
Počet stran:                                     272
Čteno:                                               11. - 14. srpna 2019
Hodnocení:                                     3 hvězdičky

You May Also Like

1 komentářů

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)