Čtyři mrtvé královny

by - pátek, května 29, 2020

Literatura světová, YA Fantasy | 2020, Fragment | 432 stran | 3,5 hvězdičky

Tři dny na dopadení vraha. Dvě milosrdné aféry. Jeden šokující zvrat.

Grafika a provedení
Pořád jsem se nerozhodla, jestli mám radši knihy v měkké nebo tvrdé vazbě. Čtyři mrtvé královny u nás vyšly v paperbacku, ale přijde mi jiný, nevím čím. Každopádně se mi kniha velmi příjemně četla a dokonce se mi nezlomil hřbet, což je děsně super. Co se týče obálky, ta se mi hrozně líbí. Mám ráda minimalismus, takže se mi líbí, že je tu jen název knihy a čtyři koruny, okolo nichž se nachází krev. Víc není třeba. Trochu mě štve, že je kniha po přečtení "osahaná" a jsou vidět šmouhy v místech, kde jsem se jí dotkla. Uvnitř se nachází černobílá mapa království, která je hodně povedená. Další grafické vymoženosti kniha nemá, za to je text psaný velkými písmeny, takže stránky ubíhají pod rukama. 

"Nechť nám královny navždy vládnou. Společně, však každá zvlášť."

Svět
Příběh se odehrává v Quadaře, která je rozdělena na 4 regiony - Eonii, Archii, Torii a Ludii. Každý region má svou vlastní královnu a vyznačuje se něčím specifickým. Mají jiné zvyky a tradice, jinak žijí, ale pravidla jsou pro všechny regiony stejná. A ta platí i pro královny. Svět mi přišel promyšlený a měl i svou vlastní historii. Ze začátku jsem měla problém se orientovat jaká královna kde vládne a kde se zrovna příběh odehrává. Podle mě je škoda, že autorka vybudovala svět s velkým potenciálem, ale nedala mu dost prostoru. Měla si pro stand-alone knihu vymyslet jednodušší svět, nebo měla napsat pokračování, aby se svět nějak rozvíjel a měl tak větší prostor. Takhle je to velká škoda. Dozvídáme se spoustu informací, které jsou ve výsledku vlastně k ničemu, protože se do světa nevrátíme (pokud si však někdo knihu nepřečte znovu).

"Rozdělená populace Qudary tvořila ekosystém, v němž každý kvadrant hrál svou roli. Archie dodávala plodiny a přírodní zdroje, Eonie vyvíjela léky a technologii, Ludie poskytovala umění, módu a zábavu a Torie zajišťovala dovoz a vývoz mezi kvadranty. A královské zákony udržovaly systém v chodu."

Postavy
V hledáčku celého příběhu se nacházejí 4 královny, které vládnou Quadaře. Postupně je poznáváme, ale já se ptám PROČ? Proč by mě mělo zajímat, jaké byly a jsou, když na dalších stranách umřou? Přišla jsem si jako ve Hře o trůny, kde si oblíbíte postavu a ta za pár dílů umře. Tady jsem měla tu výhodu, že jsem to věděla už dopředu, takže jsem si od královen držela odstup. Příběh je vyprávěn z pohledu Keralie, což je dívka, která utekla od rodičů a nyní se živý krádeží. Její příběh a prostředí, ve kterém se nacházela, mi připomněl Šest vran. I ona se totiž živí krádeží a vymýšlí různé lsti. V průběhu příběhu se seznámí s Varinem, který patří do regionu, kde potlačují city. Nicméně s Keralií, která ho nejprve okrade a pak ho zachrání, si vybudují přátelský vztah, ze kterého se samozřejmě stane vztah milostný (tohle není spoiler, tohle musí být každému, kdo čte YA knihy, jasné). Jejich vztah se mi líbil, vzájemně se podporovali, i když byl každý z jiného regionu a tudíž byli vychování jiným způsobem a k jinému způsobu života. 

"Čím déle city potlačuješ, tím méně cítíš."



Shrnutí
Když to vezmu kolem a kolem, kniha to nebyla vůbec špatná. Jen mě mrzí, jak už jsem výše zmínila, že nebyl využit potenciál světa. Styl psaní byl velmi čtivý a zápletka v závěru příběhu mě překvapila, to jsem rozhodně nečekala. Samozřejmě jsem měla tip na vraha královen, ale ten byl špatný. Zajímalo by mě, jestli to někdo uhodl nebo o tom alespoň uvažoval. Mě to teda vůbec nenapadlo. Tuto YA fantasy s detektivními prvky vám můžu doporučit, jen nečekejte příliš. 

"Je rozdíl někde být a doopravdy to vidět."



Knihu jsem četla v rámci spolupráce s nakladatelstvím Albatros Media, děkuji Míše za zaslání. S 20% slevou si ji můžete pořídit i vy - TADY

You May Also Like

1 komentářů

  1. To vypadá na dobré čtení :) Určitě se na ni chystám, nečekám zázraky, tak snad nezklame :) Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)