Mlčící fontány

by - středa, listopadu 11, 2020

 

Ruta Sepetys | Historický román | 2020, CooBoo | 536 stran | 5 hvězdiček

Ruta Sepetys je mezinárodně uznávaná bestsellerová autorka historických románů, které vyšly ve více než 60 zemích a 40 jazycích. Píše tzv. crossovery, což znamená, že její knihy čtou na celém světě jak dospívající čtenáři, tak dospělí. Její romány V šedých tónech, Potrhaná křídla a Sůl moře získaly nominace na více než 40 knižních cen. Autorku fascinuje síla historie a literatury, která spojuje a upozorňuje na problémy nejen z minulosti. 

Výzkum pro knihu Mlčící fontány probíhal po celém světě, zapojilo se do něj mnoho lidí a trval 8 let. 

"Mlčení má taky svůj hlas." 

Mlčící fontány byla má první kniha od Ruty Sepetys. Sice už nějaký ten pátek doma mám Sůl moře, ale ještě na ni nedošlo. Důvodem je možná to, že historické romány nejsou úplně šálkem mého čaje, jelikož historie/dějepis nikdy nepatřil mezi mé oblíbené předměty. Nicméně na vysoké škole, kde jsme celkem do detailů probírali historii Anglie a Ameriky, mě to začalo zajímat. Proto jsem si řekla, že vystoupím ze své komfortní zóny a přečtu si historický román, který bude určitě stát zato. 

"Pravda je někdy nebezpečná, Julio. Ale přesto bychom ji měli hledat dál." 

Občas jsem při čtení zapomínala, že je příběh inspirován skutečnosti. Ponořila jsem se do děje a bylo těžké přestat číst a knihu odložit. Zprvu mi dělalo potíže orientovat se v postavách, ale zorientovala jsem se a dost z nich jsem si i oblíbila. Asi nejvíce ze všech mě bavil Daniel a jeho láska a vášeň k fotografování. Zajímavá mi přišla i Puri, se kterou jsem sdílela lásku k dětem a smysl pro spravedlnost. Imponovala mi její zvědavost a odhodlanost. Bavila mě Rafova energie a radost ze života, i když v minulosti zažil příšerné věci. A nakonec jsem si oblíbila i Fugu a jeho zanícenost, odhodlanost a tvrdohlavost. Každá postava měla své kouzlo a mně přišlo, že je doopravdy znám a prožívám s nimi jejich příběh.

"Jizvy od bití na zádech tepou jako žíly na povrchu kůže. Ale veselý úsměv ty vzpomínky někdy dokáže zaplašit."

To, co se ve Španělsku za vlády diktátora Franka dělo, je neomluvitelné a pro mě osobně šokující. Možná je to chyba mého nezájmu, ale vůbec jsem netušila, že se něco takového dělo. Nechci vám prozrazovat o co přesně šlo, ale je to příšerné a rvalo mi srdce o tom číst.

Autorčin styl psaní mi sedl a nejvíc ze všeho se mi líbily krátké kapitoly, které dodávaly příběhu tempo a čtivost. Některé vsuvky mezi kapitolami mi přišly nezajímavé a připomněly mi poznámky pod čarou Jaye Kristoffa. Během čtení jsem si založila plno krásných myšlenek a citátů. Knize nemám co vytknout a vám všem ji doporučuji všema deseti. 

"Když objevíte pravdu, musíte nahlas promluvit a pomoct ostatním, aby mohli učinit totéž. Pravda láme řetězy mlčení. Všem nám dává svobodu."


Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji Albatros Media 

"Strach dává životu rozměr. Bez strachu bychom nikdy nepoznali odvahu."

You May Also Like

0 komentářů

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)