Nejkrásnější dárek

by - úterý, ledna 12, 2021

 

Autor: antologie

Žánr: Literatura česká, povídky

Vydáno: 2020, Yoli

Počet stran: 228

Vazba: pevná

Hodnocení: 3 hvězdičky

Štítky: Vánoce, povídky, homosexualita, smrt, láska


Nejkrásnější dárek je sbírka 12 povídek, které spojuje vánoční tematika. Nenechte se však zmást, ne všichni si Vánoce představují jako období pohody a štěstí. Od mnoha lidí jsem slyšela, že je to ta pravá kniha, kterou číst pod ozdobeným stromečkem nebo že jim navodila vánoční atmosféru. Já se s těmito názory příliš neztotožňuji. Nechápejte mě špatně, povídky byly povedené - některé více než jiné - ale jsou spíše melancholické a smutné. 

Ze začátku mi tyto ne příliš šťastné příběhy vadily, ale pak jsem si uvědomila, že jsou prostě jen reálné. Dost lidí si Vánoce idealizuje. Pro nás ateisty je to vlastně den jako každý jiný. Povídky nám ukazují, že i tyto svátky mohou být smutné. Ne každý je může slavit obklopen svými blízkými a milovanými. Někdo už tyto lidi ve svém životě bohužel nemá. A právě tyto příběhy nám umožnily podívat se na Vánoce očima někoho jiného a možná si díky nim začneme vážit toho, co máme. Nebudeme tolik řešit hodnotu a kvantitu dárků, jestli je salát a kapr, ale budeme rádi, že máme s kým Vánoce trávit. 

Jak už jsem řekla, některé povídky byly povedenější než jiné. Všimla jsem si, že někteří autoři psali z pohledu opačného pohlaví, což nebyla vždy správná volba. Mě nejvíce zasáhla povídka od Aleše Novotného s názvem Od mámy z lásky, která ve mně vyvolala krásné pocity a dokonce mě i dojala k slzám. V těsném závěsu byly povídky od Alžběty Bílkové a Katky Šardické. Obě jsou mé oblíbené autorky a opět mě nezklamaly. Líbí se mi jejich styl psaní, Katčina atmosféra a Bětčin smysl pro tragično. Také jsem ocenila, že tu byl prostor pro začínající spisovatele. 

Co ale oceňuji nejvíce, je grafická stránka této knihy. Pevné desky, jednoduchá obálka, červená předsádka, červená ořízka, jednotlivé povídky mají svou vlastní ilustraci, černé strany pro popis autorů... Tato kniha rozhodně patří k jedné z nejhezčích, které vlastním.


Za knihu k recenzi děkuji Knižnímu klubu, kde si můžete koupit knihu ve slevě. 



You May Also Like

0 komentářů

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)