Recenze: Naslouchač

by - středa, srpna 08, 2018





úryvek
Po Velké válce je svět rozdělen na dvě části, jedna je obyvatelná a druhá je zamořená jedovatými plyny. Obyvatelnou polovinu chrání štít, který čerpá energii ze zvláštního nerostu zvaného sklenit. V blízkosti štítu žije národ sklenařů, kteří jako jediní dovedou sklenit těžit. Platí však za to vysokou daň. Nejenže energetické pole štítu odkazuje sklenaře k životu v téměř středověkých podmínkách, těžba sklenitu způsobuje mnoho nemocí a znetvoření. Navíc byli sklenaři zotročeni lidmi z nížin.

"Narodila jsem se jako sklenař. Byla jsem nikdo. Nepatřila jsem ani sobě, ani své matce, která mě porodila. Patřila jsem fajovi. A jenom na něm záleželo, kdy a jak zemřu." - str. 12

Hlavní postavou je Ilan, dívka, která se narodila s čistou tváří a naprosto nepoškozená, což je zázrak. Její matka ji chce zachránit od osudu v norách, který by ji čekal, a tak ji vydává za hodně znetvořeného chlapce. Ilan má velké nadání a vyhlídku na lepší život. 
Tessa - kamarádka Ilan
Heda - matka Ilan, 10. žena amarijského regenta (faji)
mistr Agadon - učí Ilana, je pro ni jako otec
kapitán (Joel) pětadvacítky - přísný, úsečný, chápavý
Vargas - člen pětadvacítky, Ilanův přítel

"Jenomže věci se nedějí vždycky tak, jak bychom si přáli. Když chceme postoupit o krok vpřed, musíme někdy udělat krok vzad." - str. 16


O této knize jsem poprvé slyšela teprve nedávno, ale nijak mě nezaujala. Vlastně jsem si ani nečetla anotaci. Ale potom mi přišla na recenzi a já si řekla, že ji zkusím. Nemohla jsem být více překvapena.

Autorka stvořila nový svět a vymyslela nová slova. Naštěstí je vzadu v knize slovník, bez kterého bych se neobešla. Příběh nás zanese do Amárie, prvního sklenařského města v Duvalském pohoří. Píše se rok 2346. 

Naslouchač je obdarovaný sklenař, který slyší zpěv retey. A to je přesně Ilan, hlavní postava tohoto příběhu. Ilan se narodila jako 4. dítě 10. ženě amarijského regenta. Všechna narození a znetvoření se musela hlásit. Ilan se narodila bez jediné chybičky, a tak by musela do nory, kde by jen rodila děti. Tohoto osudu ji chtěla matka ušetřit, a tak ji vydávala za velmi poškozeného chlapce. Sledujeme ho/ji už od narození do jejích (budu o ní mluvit v ženském rodě) 13 let. Je naprosto výjimečná. Naslouchači uslyší reteu poprvé v 15 letech, ale Ilan ji slyšela už ve svých 5. Je odhodlaná, drzá a hodně zvídavá. Díky její dětské zvědavosti se toho dozvídáme spoustu a všechny informace jsou užitečné. 

Musím uznat, že nejvíce autorku obdivuji za to, že se jí nepletla rodová koncovka hlavní postavy. Příběh je vyprávěn ich formou z pohledu Ilan, která o sobě mluví v ženském rodě. Ale když promluví, je z ní chlapec. A všichni ostatní na ni pohlíží a mluví jako na chlapce. Nechápu, jak se to autorce nemohlo plést. 

Autorčin styl psaní je velmi chytlavý a čtivý. Dopomáhají k tomu krátké kapitoly, které končí tak, že prostě musíte číst dál. Kdybych mohla, klidně bych knihu přečetla na jeden zátah. Při čtení máte pocit bezmoci. Chcete se dozvědět, jak vše dopadne, ale na druhou stranu nechcete, aby příběh skončil. 

Upozorňuji, že toto není oddechové čtení. Je to čtení plné hrůzy a napětí. Otáčet stránky budete se zatajeným dechem a bušícím srdcem. Je dokonce možné, že se budete bát i o svůj vlastní život. 
 

  • zvídavá hlavní postava
  • čtivý a napínavý příběh
  • slovník s novými slovy

  • chybí mapa

Petra Stehlíková (nar. 1976) vystudovala střední zdravotnickou školu — obor zdravotní laborant. Vystřídala několik zaměstnání, naposledy pracovala jako hotelová recepční. Své knihy nejprve vydávala vlastním nákladem (např. trilogie Zrozena z popela). Román Naslouchač vycházel od roku 2014 na internetu. Autorka žije v Praze, v současné době je na mateřské dovolené.


Série:                                 Naslouchač
Díl:                                     1.
Vydáno:                            29. dubna 2016, Host
Počet stran:                     374 stran
Žánr:                                 Fantasy, Sci-fi, Dystopie
Čteno:                               29. 7. - 04. 08. 2018
Hodnocení:                      5 hvězdiček


Za knihu děkuji Humbooku a nakladatelství Host. Můžete objednat TU!

You May Also Like

6 komentářů

  1. tahle serie je super, jen kdyby ty dalsi dily sly rychleji :-P

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná recenze :) Knihu jsem četla a taky se mi na konec líbila i když jsem ze začátku vůbec nevěděla, do čeho se pouštím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Já jsem absolutně nevěděla, do čeho jdu a co mám od knihy čekat, ale byla to vážně pecka! :)

      Vymazat
  3. Pamatuji si, že než kniha vyšla, strašně moc jsem si ji chtěla přečíst hned po vydání, tak mě zaujala. Jenže nějak jsem se zapomněla a samozřejmě ji vůbec přečtenou nemám, ani pořízenou. :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)