Holky odnikud

by - úterý, února 23, 2021

Autor: Amy Reed

Žánr: Literatura světová, YA contemporary

Vydáno: 2021, Yoli

Původní název: The Nowhere Girls, 2017

Počet stran: 360

Vazba: měkká vazba

Hodnocení na Databázi knih: 78 %

Mé hodnocení: 4 hvězdičky



Na tuto knihu mě nalákala @bo_okista a @kristiespacilova, které ji četly v originále. Jenže pak kniha vyšla i u nás a já viděla spoustu zklamaných recenzí. Proto jsem se do čtení pouštěla trochu opatrněji, ale nebylo třeba. Zklamaná jsem rozhodně nebyla.

Na začátek chci říct, že tahle kniha pojednává o citlivém tématu - o znásilňování. Pokud tedy nepatříte mezi lidi, kterým o tom nevadí číst, do knihy se nepouštějte.

Chtěla bych vyzdvihnout pestrou škálu názorů na probírané téma. Líbilo se mi, že tu nejsou všichni kluci vykresleni jako násilníci a prasata, která si neváží holek. Ukázali se tu i tací, kteří své přítelkyně milovali a sex s nimi měli z lásky a nenutili je k tomu. Dokonce je i podporovali. Byly tu dívky, které byly znásilněny, a chtěly na tento hrůzný zážitek zapomenout. Vedle nich ale byly dívky, které si to nechtěly nechat líbit. Chtěly, aby za to ti kluci pykali. A pak tu byly dívky, které s tímto problémem neměly - naštěstí - osobní zkušenosti, ale chtěly zabránit, aby se takové věci v budoucnu opakovaly. Toho si cením asi ze všeho nejvíce. Autorka do příběhu vložila hodně feminismu, ale nehodila všechny chlapce do jednoho pytle. 

Dále si cením obsazení postavy s Aspergerovým syndromem, díky níž jsem se o této nemoci dozvěděla zase něco více. Přiznám se, že toho o projevech nemoci příliš nevím, ale přišlo mi zvláštní, jak Erin, dívka s Aspergerem, snadno změnila své plány. Měla jsem zato, že je pro ně těžké přizpůsobit se jakýmkoli změnám a měnit svůj harmonogram. Celkově se Erin v průběhu děje změnila a se svou nemocí bojovala. Nevím, jestli je to možné, nicméně se mi líbil její vývoj. Ostatně se mi líbil vývoj všech hlavních postav. 

Co bych však knize vytkla, je překlad. V textu se občas objevilo chybné označení Holek odnikud a to Holky odjinud. Dále byl v textu zaměněn notebook a sešit. Jedna z postav vytáhla z batohu notebook a začala v něm listovat. V angličtině slovo notebook znamená sešit, ale u nás je to přenosný počítač, ve kterém se rozhodně listovat nedá. Pak se v textu objevily kostrbaté fráze jako např.: “To rád věřím.” apod. 

Ještě jedno malé mínus a tím byly kapitoly s označením “my”. Za mě by bylo nejlepší, kdyby v nich zůstaly jen příběhy a poznámky vedlejších postav. Ale ony tam vystupovaly i hlavní postavy, které však měly i samostatné kapitoly, což mi zkrátka nesedělo. 

Oceňuji, že u nás vycházejí knihy s těmito závažnými tématy, o kterých je důležité mluvit. Pokud vám nevadí o nich číst, rozhodně si tuto knihu přečtěte.

Za knihu děkuji Knižnímu klubu, kde si ji můžete zakoupit ve slevě.



You May Also Like

0 komentářů

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)