Recenze: Na větrné hůrce

by - středa, března 14, 2018



Anotace

Na bouřném severu Anglie leží Větrná hůrka. Panství vřesovišť a mokřadů, kde žijí lidé nezkrotní jako okolní příroda. Kraj, kde na hřbitovech ještě straší..., kde vášeň stravuje zamilovaná srdce. 

Recenze

Tuto klasickou knihu jsem si zakoupila v Levných knihách, kde mě očarovala svou krásnou obálkou. Kdysi dávno jsem tuto knihu četla v angličtině, ale z děje jsem si už moc nepamatovala, ale vím, že se mi kniha moc nelíbila. Ale do tohoto vydání jsem se pustila s čistým štítem a udělala jsem dobře. 

Z počátku jsem se do čtení nemohla dostat, ale po pár stránkách jsem si na autorčin styl psaní zvykla a mohla jsem se do příběhu ponořit. Živě jsem si představovala prostředí Větrné hůrky a Grange. Upřímně musím říct, že bych nechtěla bydlet ani v jednom obydlí. Už jen kvůli historii, která se k nim vztahuje. 

Příběhem nás provází paní Deanová, která je služebnou na Grange, kde se ubytoval pan Lockwood, jenž je zvídavým posluchačem. Spolu s ním se dozvídáme celou historii nynějšího majitele Větrné hůrky - Heatcliffa. Ve vztazích, které se v příběhu vyskytují, jsem se ze začátku ztrácela, ale zjistila jsem, že na konci knihy se nachází rodokmen, který mi hodně pomohl. 

První trojice příběhu sestává z Heathcliffa, Catherine a Hindleyho. Hindley a Catherine jsou sourozenci pana Earnshawa, který jednou domů přinese opuštěné dítě a pojmenují ho Heathcliff. Obě děti ho nemají zrovna v lásce a dobírají si ho. Postupem času se ale z Cathy a Heathcliffa stanou přátelé a z Hindleyho se stane zahořklý a osamělý kluk. Mezi oba chlapci panuje nenávist až do jejich smrti. 

Další trojicí příběhu, jež se odehrává v druhé polovině knihy je Catherine číslo 2, Hareton a Linton. Mezi nimi je také příbuzenský vztah - Cathy je jejich sestřenice, ale chlapci nejsou bratři. Linton je syn Heatcliffa a Hareton je syn Hindleyho. Hareton je nevzdělaný, Linton je velmi slabý a ufňukaný. Ale slečnu Catherine jsem si oblíbila. Byla velmi laskavá a nadevše milovala svého otce Edgara. 

Bohužel jsem si žádnou z postav nijak moc neoblíbila. Všechny povahové rysy mi přišly příliš negativní. Hlavními prvky příběhu byla sice láska, ale také tam byla velká nenávist, nevraživost a zášť. Příběh má šťastný konec, ale má otázka zní: "Za jakou cenu?" Všechny postavy až do jedné si toho prožily opravdu hodně. A troufnu si říci, že převažovaly ty špatné chvíle. Ale jak už jsem řekla, vše dobře dopadlo a mně se příběh líbil. 

Informace o autorce


Emily Jane Brontëová (30. července 1818 – 19. prosince 1848) byla anglická spisovatelka. Jejími sourozenci byli Charlotte Brontëová, Anne Brontëová a Patrick Branwell Brontë.Roku 1847 vydala Emily svůj jediný román Na Větrné hůrce (Wuthering Heights) jako dva svazky trojdílného souboru (třetí svazek byla Agnes Grey její sestry Anne). Inovační struktura románu poněkud zmátla kritiky. I když při svém prvním vydání kniha vyvolala smíšené reakce, později se zařadila mezi klasická díla anglické literatury. Roku 1850 vydala Charlotte Na Větrné hůrce (Wuthering Heights) znovu, tentokrát jako samostatný román pod skutečným jménem Emily Brontëová.

Informace o knize

Originální název:                   Wuthering Heights
Vydání originálu:                   1847
Vydání CZ:                              2011 (Československý spisovatel)
Počet stran:                             383
Žánr:                                         klasika
Čteno:                                       05. - 10. března 2018



You May Also Like

4 komentářů

  1. Taky mám knihu doma. Stále čeká na přečtení :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Se čtením těchhle klasických anglických autorek mám trochu problémy, protože je mi ta společnost taková nepohodlná a vždycky se u toho rozčiluji. Přesto jsou to ale pěkné kousky. A zrovna na tuhle knížku se moc těším. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím souhlasím. Nevraživosti a nenávisti bylo v příběhu opravdu hodně. Ale zpracování je povedené :)

      Vymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)