Sucho

by - čtvrtek, listopadu 07, 2019

Neal a Jarrod Shusterman | Literatura světová, Sci-fi, YA | 2019, YOLI | 384 stran
Všichni si budou pamatovat, kde byli, když vyschly vodovody. 

Představte si svět, ve kterém došla voda. Nemáte co pít, nemůžete se osprchovat, umýt si ruce, zalít zahradu. Dokážete si něco takového vůbec představit? Voda, kterou bereme jako samozřejmost, není. Co teď? Odjet někam, kde ještě je, nebo šetřit tu, co ještě máte a počkat, až se toto období sucha přežene? Jenže nikdo neví, jak dlouho to bude trvat.

"Viděla jsem starého muže ušlapaného k smrti. Viděla jsem, jak matka krade vodu dítěti někoho jiného. Dokonce jsem viděla, jak jeden nůž vytáhl nůž a chladnokrevně zavraždil cizího člověka." - s. 129


Kniha je rozdělena na šest částí, které nám ukazují šest dní sucha, neboli Bezvodí, jak tomu v příběhu všichni říkají. Mně osobně se tento překlad moc nelíbí a zajímalo by mě, jak je pojmenováno v originále. Sledujeme příběh několika postav - Alyssy a Gerretta, kteří jsou sourozenci. Jejich rodiče odjeli pro zásobu vody, ale ještě se nevrátili. Proto se spolu se sousedem, Keltonem, vydávají na cestu do bunkru, kde by mělo být vody dostatek. Po cestě narazí na dívku Jacqui a chlapce Henryho, které vezmou k sobě. Cesta není jednoduchá, každou chvíli musí čelit nějakým nástrahám v podobě žíznivých lidí, kteří začínají být agresivní a ztrácejí rozum. Jediné, na čem jim záleží, je dostat vodu. Jsou schopni činů, kterých by se za normálních okolností nedopustili. 

"Někdy člověk musí nejdřív udělat něco špatného, aby vykonal něco dobrého." - s. 154


Představa ztráty vody je nepředstavitelná, ale není nereálná. Nicméně je zajímavé sledovat počínaní lidí. Každý je jiný, každý má jiné priority. Každý se zachová jinak. Někdo zvolí úprk, někdo upřednostňuje blaho druhých, někdo se zachová hrdinsky a někdo je ochotný zabíjet, aby dostal to, po čem touží. Nedokážu určit, co bych v takové situaci udělala já. Nedokážu si představit, že bych někoho zabila. Ale to si říkám teď, když mám všeho dostatek a nic mi nechybí. 

"Člověk se může rozdělit o nic, nebo o všechno. Nic mezi tím neexistuje." - s. 161

Styl psaní Neala Shustermana je velmi čtivý a líbí se mi jeho jazyk. Některá přirovnání byla vážně skvělá (např. "Já k ní mám důvěru asi jako ke kuřecímu king pao v ledničce na studentských kolejích. Tak akorát, abych se nepoblila."). Navíc se k němu přidává jeho syn, což je ještě zajímavější a mně by zajímalo, jak vypadalo psaní příběhu. Trochu mi vadil fakt, že je příběh vyprávěn z pohledu více postav z jejich pohledu, tedy v ich-formě. Několikrát jsem si musela kontrolovat, kdo vlastně vypráví, což trochu narušovalo můj čtenářský komfort. Sice z knihy nejsem odvařená tolik jako ze Smrtky, ale rozhodně neuděláte chybu, když si ji přečtete. Právě naopak. A navíc se chystá filmové zpracování, na které se hodně těším. 

"Zjistil jsem, že starší lidé mohou být buď vyšinutí, nebo moudří. Je to komplikovaná rovnice poskládaná z jejich životních zkušeností, pokročilého věku, staré dobré genetiky a toho, jak je život dokázal vytočit." - s. 276

Neal Shusterman je autorem mnoha knih pro mládež, z nichž dosud nejúspěšnější je série Unwind (česky vyšel první díl s název Bez šance, 2016). Autor byl nominován na desítky čtenářských cen. V roce 2015 získal National Book Award za literaturu pro děti a mládež a v roce 2017 obdržel za svůj román Smrtka prestižní The Printz Award. Píše také scénáře k filmům a televizním programům, jako jsou Animorps nebo Husí kůže. Neal je otcem čtyř dětí a žije v jižní Kalifornii. V nakladatelství Yoli vyšly dva autorovy romány - bestsellerový román Smrtka (2016) a jeho stejně úspěšné pokračování Nimbus (2019).

Jarrod Shusterman žije v Los Angeles, miluje cestování a momentálně studuje španělštinu. Je autorem povídky "UnDevoured" v knize UnBound, závěrečném díle úspěšné série Neala Shustermana Unwind. Nejenže píše scénáře, ale sám také režíruje. Spolu s Nealem Shustermanem se podílí na vzniku filmové adaptace románu Sucho. 







"Nejhorší na tom, když člověk udělá něco neomluvitelného, je to, že se to nedá vzít zpátky. Jako když se rozbije sklenice. Už se nedá znovu spojit. Nejlepší, co může člověk udělat, je zamést to a doufat, že nešlápne na střípky, které tam zůstaly." - s. 315

You May Also Like

3 komentářů

  1. Na tuhle knihu se těším :) Knihy od Neala Shustermana mám ráda, takže i Sucho určitě bude skvělé :) A jestli dopadne i ten film, tak třikrát hurá :)

    OdpovědětVymazat
  2. Skvěle napsaná recenze! Na knihu se chystám. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Přiznám se, že tento autor mě docela míjí, ale tahle kniha mě dosta zaujala a mám ji na jednom seznamu pro Ježíška :)

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení článku až do konce a zanechání komentáře :)